Erik Voermans. Beeld Linda Stulic
Erik Voermans.Beeld Linda Stulic

Hameren tussen de teddyberen

PlusErik Voermans

Een teddybeer is een knuffelbeest. Voor de meeste mensen. Niet voor de Amerikaan Charlemagne Palestine, die de teddybeer, en eigenlijk alle andere troeteldieren, beschouwt als sjamanistische totems; divinities.

Knuffelbeesten zijn in het artistieke universum van Charlemagne Palestine (73), de artiestennaam van Chaim Moshe Tzadik Palestine, dan ook alomtegenwoordig. Hoogtepunt: de tentoonstelling Bear Mitzvah in Meshugaland in het Jewish Museum in New York, de stad waar hij werd geboren, niet ver van de plek waar Morris Mitchom in 1902 voor het eerst een teddybeer fabriceerde, in zijn winkel op 404 Tompkins Avenue in Brooklyn. Een detail waar Palestine veel betekenis aan wenst te hechten.

Palestine, die nu al bijna 25 jaar in Brussel leeft, is de hoofdgast op het Minimal Music Festival dat vanavond in het Muziekgebouw zijn derde en laatste dag beleeft. Ongetwijfeld omgeven door knuffels zal hij in de Grote Zaal zijn persoonlijke kijk op het muzikale minimalisme ten gehore brengen, een term waar hij trouwens tegen protesteert. Hij vindt zichzelf ‘een maximalist’, of zelfs een ‘Brooklyn infinitist’.

In de handwerken over minimal music komt hij maar mondjesmaat voor, ongetwijfeld omdat hij geen professionele muziekachtergrond heeft. Hij zong in de synagoge en werkte als carillonspeler van de St. Thomas Episcopal Church op Fifth Avenue, vlak bij het MOMA, waar zijn improvisaties de aandacht trokken van mensen uit de New Yorkse avant-garde. Op het album Music for Big Ears is te horen hoe die zeer repetitieve improvisaties op het carillon moeten hebben geklonken. Later deed hij dat ook op piano, bij voorkeur een grote Bösendorfer Imperial, die hij urenlang behamerde, vanwege zijn onbeholpen technische vaardigheden vaak tot bloedens toe. Door hun lengte en bijzondere karakter werden die concerten bedwelmende rituelen.

Ja, die Charlemagne Palestine is me d’r eentje.

Charlemagne Palestine is vanavond te horen in het Minimal Music Festival in het Muziekgebouw.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden