Opinie

'Haarlemmermeer verdient inspraak bij Schiphol'

Volgens Jurgen Nobel zou de gemeente Haarlemmermeer een aandeel in Schiphol moeten hebben, net als de staat, Amsterdam, Rotterdam en Parijs.

'Je woont letterlijk naast Schiphol maar gaat er niet over. Dat is gek.' Beeld ANP

De nationale luchthaven Schiphol, bijna iedereen maakt er weleens gebruik van. Eigenlijk gaat het al mis bij de naam van de luchthaven. Schiphol Amsterdam Airport ligt namelijk niet in Amsterdam maar in de buurgemeente Haarlemmermeer.

Ik ga niet pleiten voor een naamswijziging van onze nationale luchthaven. De symboolpolitiek van GroenLinks over de slogan 'I amsterdam' is pijnlijk genoeg. Amsterdam is een sterk merk en daar ben ik trots op. De nationale luchthaven moet de naam Amsterdam daarom gewoon blijven dragen.

Goed, onze nationale luchthaven draagt de naam Schiphol Amsterdam Airport en ligt in de buurgemeente Haarlemmermeer. Ja dus? Zou Klaas Dijkhoff zeggen.

Groot-Amsterdam
Normaliter zouden Zaanstad, Amstelveen en Haarlemmermeer gewoon vallen onder datzelfde Amsterdam. Je kunt stellen dat groot-Amsterdam de lusten en de lasten van de luchthaven heeft. Dat klopt, deels.

De nuance is wel dat inwoners uit groot-Amsterdam (lees: de dorpen Zwanenburg, Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Rijsenhout of Badhoevedorp) meer vluchten over hun huis krijgen. Voor mensen die pal naast de luchthaven wonen is de vraag of Schiphol wel of niet moet groeien erg belangrijk.

Schiphol zorgt voor banen, geluidsoverlast en bepaalt in belangrijke mate de leefbaarheid van de inwoners. Als het aan mij ligt, is er tot 2020 geen verdere groei van Schiphol. We hebben immers de afspraak dat 500.000 vliegtuigbewegingen per jaar het maximum is. Punt.

2020 nadert in rap tempo en mensen blijven vliegen. Daarom moeten we durven kijken naar een duurzame ontwikkeling van de luchthaven. Landingsbanen op zee of lagere havengelden voor schonere en stillere vliegtuigen.

Aandeel bemachtigen
Het belangrijkste is dat inwoners die wonen in de Schipholgemeente nu eindelijk eens aan tafel kunnen zitten. Haarlemmermeer moet om die reden een aandeel krijgen in Schiphol. Op die manier kunnen inwoners meer invloed uitoefenen op de ontwikkelingen van de luchthaven en daarmee op hun eigen omgeving.

De beste manier om invloed uit te oefenen op een bedrijf is om een deel van dat bedrijf te bezitten. Dat een klein aandeel veel impact kan hebben, heeft ABN Amro in het verleden ondervonden.

Toen de bank in zwaar weer verkeerde, heeft een kleine aandeelhouder (3 procent) de toenmalige directie gedwongen om meerdere overnamekandidaten te bekijken.

Wie meer invloed wil hebben op schonere en stillere vliegtuigen, het aantal nachtvluchten of de groei van Schiphol moet dus een aandeel bemachtigen in diezelfde luchthaven.

Gênant
Op dit moment hebben de staat (69,77 procent), de gemeente Amsterdam (20,03 procent), de gemeente Rotterdam (2,2 procent) en de Aéroports de Paris (8 procent) de aandelen van onze luchthaven in handen. Dit is waar het verhaal gênant wordt. Je woont letterlijk naast Schiphol maar gaat er niet over. Dat is gek. Eigenlijk is het onacceptabel.

Het is niet uit te leggen aan mensen die pal naast de luchthaven wonen dat Amsterdammers, Rotterdammers en de Fransen wel invloed hebben op de luchthaven maar de mensen die onder de start- en landingsbanen wonen niet.

Met een aandeel in Schiphol heeft de gemeente namens die inwoners een titel om mee te beslissen over de toekomst van de luchthaven.

Verkiezingen
Op 21 november zijn er in groot-Amsterdam verkiezingen. De inwoners uit Haarlemmermeer gaan naar de stembus en Schiphol is het belangrijkste thema. De inwoners uit de gemeente waar Schiphol ligt, zitten nog niet aan tafel en dat moet veranderen.

De Haarlemmermeer moet een plek zijn met genoeg werkgelegenheid waar je fijn kunt wonen.

Jurgen Nobel

Lijsttrekker VVD Haarlemmermeer

Beeld Justa van Bergen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden