Opinie

‘Haal bij herinrichting Kinkerstraat geen ov-haltes weg’

‘De gemeente probeert reistijden te verbeteren door haltes op te heffen. Nu ook in de Kinkerstraat, dit moet stoppen,’ zegt Marinus de Jong, voorzitter van reizigersvereniging Rover in regio Amsterdam.

De Kinkerstraat, nu nog met trambanen.Beeld CARLY WOLLAERT

De Kinkerstraat wordt opnieuw ingericht. Dat is goed, want voor voetgangers en fietsers is het nu niet ideaal. Maar voor het openbaar vervoer zitten er adders onder het gras. Zo verdwijnen de haltes bij de Ten Katemarkt en de Hallen en verliest de tram zijn vrije baan, zodat die straks moet meesukkelen tussen de auto’s. Is dat de autoluwe toekomst?

Tien jaar geleden hadden alle belangrijke bus- en tramroutes hoge prioriteit, maar de vorige colleges van b. en w. hebben daarin gesneden. Alleen op het ‘Plusnet’ worden hoge eisen gesteld aan de doorstroming van tram en bus. De rest – waaronder de Kinkerstraat – werd ‘Hoofdnet’. Dat betekent: tweede garnituur, hier gebeurt niets om het ov zonder vertraging te laten rijden.

De gedachte om onder meer de Kinkerstraat onderdeel van het Hoofdnet te maken, was dat tram en bus minder belangrijk zouden worden dankzij de metro en dat de Amsterdammers het ov minder zouden gaan gebruiken. Dat beeld is achterhaald. Het ov-gebruik groeit al jaren boven verwachting: vorig jaar met ruim zeven procent. De twee Kinkerstraatlijnen verwerken dagelijks 60.000 passagiers. Amsterdam wil autoluw worden, klimaatmaatregelen uitvoeren en veel woningen bouwen. Daar hoort een forse toename van lopen, fietsen en ov bij.

Alle zeilen moeten worden bijgezet voor een goed functionerend tram- en busnet, ook in de Kinkerstraat. Rover pleit voor een actieprogramma voor snellere doorstroming in de hele stad, met drie oplossingen: ten eerste een vrije baan bij hinder van autoverkeer, ten tweede prioriteit voor trams en bussen bij verkeerslichten en ten derde: sneller instappen op de tramhaltes door meer deuren te gebruiken en door slimmere oplossingen voor kaartverkoop.

De gemeente probeert reistijden te verbeteren door haltes op te heffen. Nu ook in de Kinkerstraat. Dit moet stoppen. De loopafstand naar de halte is óók reistijd. Een halte bij een markt moet je niet opheffen. In twintig jaar tijd heeft het opheffen van veel haltes geen extra snelheid opgeleverd. Ze hebben vooral een sluipende verslechtering van de gemiddelde snelheid gecompenseerd. Alle reden om het over een andere boeg te gooien. Te beginnen bij de politiek, als de Kinkerstraat donderdag in de raadscommissie wordt besproken.

Marinus de Jong, voorzitter van reizigersvereniging Rover in regio Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden