Lezersbrieven

'GVB maakt van OV een niet te nemen hindernisbaan'

Verschillende Paroollezers spreken hun onvrede uit over het 'wanbeleid' van het GVB. 'Betekent GVB nu Geen Vervoer voor Bejaarde of Geen Vervoer voor amsterdamse Bewoners?'

Beeld ANP

Nu ik toch bezig ben

Ton Jacobs bekende vorige week in Het Parool schuld omdat hij online bestelt zoals veel mensen en dat daardoor de kleine ondernemers hun deuren moeten sluiten. In hun plaats komen dan bijvoorbeeld de Nutella- winkels. Hij heeft daar zeker een punt, maar ook huisjesmelkers hebben schuld.

De charme van onder andere de Negen Straatjes zijn die leuke en gespecialiseerde winkeltjes waar veel mensen op afkomen. De verhuurders van die panden willen daar een slaatje uit slaan en gaan vervolgens belachelijke huren vragen die niet op te brengen zijn voor de winkeliers.

Zij moeten de zaak sluiten. Daarvoor in de plaats komen winkelketens die overal al zitten en de kans is groot dat de charme verdwijnt en dus de klant. Dit kortetermijndenken nekt de aantrekkelijkheid van de stad en moet op een of andere manier te stoppen zijn.

En nu ik toch bezig ben: dat iemand op het idiote idee komt om vanaf volgend jaar juli tramlijn 1 vanuit de Aker bij het Leidseplein rechtsaf naar het Muiderpoortstation te gaan laten rijden en een nieuwe lijn 11 creëert die van het Surinameplein naar het CS gaat rijden, dat is gewoon lachwekkend. Dat dit plan goedgekeurd is, daar valt mijn mond van open.

Men heeft bij het GVB nog steeds niet door dat openbaar vervoer betekent: voor iedereen! Met haltes samenvoegen of opheffen en veel overstappen wordt het OV voor een grote groep mensen een niet te nemen hindernisbaan.

Crystal Werneri, Amsterdam

EHBO-diploma

Op een slinkse manier worden steeds meer tramhaltes opgeheven. Daar hebben veel van de tienduizenden ouderen ernstige hinder van. Een van hen is mijn 80-jarige zuster, die steeds slechter loopt, maar nu toch gedwongen wordt langere stukken te voet af te leggen naar een halte die er nog wel is.

Vorige week stapte ze vermoeid in tram 12, die gelukkig een gelijkvloerse instap in het midden had. Ze was nog nauwelijks binnen of de tram trok alweer op. Ze kon zich niet meer vastgrijpen en viel. Ze raakte gewond aan haar hand en bloedde hevig.

De conducteur kwam wel uit zijn hokje met een pleister, maar ging daar bijzonder onhandig mee om. Een EHBO-kit was niet aan boord. Hij zelf had geen EHBO-diploma, de bestuurder ook niet. Zou dat geen vereiste moeten zijn op zo'n verantwoordelijke post? En zou een bestuurder niet iets meer rekening kunnen houden met passagiers die wat wankel op de ­benen staan?

L. de Bruin, Amsterdam

Geen Vervoer

Alle politieke partijen moeten een standpunt over het openbaar vervoer in hun programma opnemen. Maar ook wij Amsterdammers moeten op grote schaal in actie komen vanwege het wanbeleid van het GVB en de gemeente. Vele actiegroepjes vragen aandacht voor de slechte openbaar vervoersmogelijkheden. Alle groepen spreken in op vergaderingen. Het helpt allemaal niets.

Zou het niet verstandig zijn dat ­deze groepen zich aaneensluiten en gezamenlijk een vuist maken en ­gezamenlijke acties gaan voeren? ­Acties die niet meer zo braaf zijn? Want betekent GVB nu Geen Vervoer voor Bejaarde of Geen Vervoer voor amsterdamse Bewoners?

Frances ter Beek, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden