Opinie

'Geprezen school 't Gouden Ei moet sluiten, hoe kan dat nou?'

Passend onderwijs is vanzelfsprekend op basisschool 't Gouden Ei, schrijft Cees Reuvecamp. Toch moet zijn door de schoolinspectie geprezen school sluiten bij gebrek aan inschrijvingen.

Minister Jet Bussemaker (Onderwijs) op 't Gouden Ei tijdens de Nationale Voorleesdagen in 2014Beeld Klaas Fopma

'De Onderwijsraad maakt zich zorgen over de ontwikkelingen van het passend onderwijs,' luidt een van de koppen in de krant de afgelopen tijd: passend onderwijs is onderwerp van gesprek.

In de ogen van de Onderwijsraad loopt passend onderwijs nog niet, want: 'er worden nauwelijks data verzameld over individuele leerlingen, hun behoeften en de geboden ondersteuning. Daardoor is evaluatie van het beleid erg lastig'; 'er is behoefte aan nieuw ondersteunings­aanbod - tussenvormen tussen regulier en speciaal onderwijs, bijvoorbeeld - maar dat komt niet van de grond'; 'een groot deel van de leerkrachten is nog altijd niet erg positief over passend onderwijs. Ze zien het als een verzwaring van de werklast.'

Ambitieus team
Ik ben directeur van een basisschool in Amsterdam-Oost en ik schrik als ik dit lees. Misschien schrik ik niet alleen, het maakt me ook boos. Voor mij en mijn team raken juist deze drie citaten de kern van passend onderwijs.

Hoe denkt u over schoolkeuze en passend onderwijs? Meepraten kan onder dit artikel.

Wij zijn zes jaar geleden gestart bij de overname van een basisschool van stichting Amos. Een jong, ambitieus team dat de ruim honderd achtergebleven leerlingen goed onderwijs moet gaan bieden.

Bij de start hadden de kinderen zo'n grote ­onderwijsachterstand dat de inspectie ons de terechte taak gaf deze achterstand zo snel mogelijk in te lopen. Bij het verlaten van de school sprak de inspecteur de woorden: "Nou Cees, succes ermee!" Licht cynisch kwam dit op mij over.

Verbetertrajecten
Zes leerkrachten, sommigen net van de pabo, een intern begeleider en een directeur zijn de uitdaging aangegaan. Met hulp van het, door Lodewijk Asscher bedachte, KBA-traject (Kwaliteitsaanpak Basisscholen Amsterdam) zijn verbetertrajecten op elk gebied ingezet. Het was hard werken, maar wij waren wel blij met de KBA!

Ons uitgangspunt is: wat hebben onze kinderen nodig? En deze vraag is nog steeds waar ons onderwijs om draait. De vraag waar passend onderwijs om moet draaien.

Onze leerling staat centraal en daarom krijgt de meer begaafde leerling uitdaging, groeit de leerling met een lager IQ ook binnen onze school en is er zorg voor het kind dat het thuis niet makkelijk heeft.

Cees Reuvecamp: Directeur obs 't Gouden Ei.Beeld -

Toen de inspectie in 2014 de school weer bezocht, sprak zij heel andere woorden: "Onvoorstelbaar dat jullie in zo korte tijd zo veel voor elkaar hebben gekregen!"

Hoogste waardering
Op drie onderdelen kreeg onze school de hoogste waardering:
- De planmatigheid van de zorg. Ieder kind krijgt de zorg die nodig is, vanaf het moment dat de extra zorg gestart wordt, wordt die ook gemonitord en eventueel bijgesteld;
- De resultaten van de leerlingen worden in elk geval jaarlijks geëvalueerd;
- De leerkrachten geven instructie waarbij ze voor alle niveaus een goed aanbod hebben.

Wat een lof en wat een trots! Prachtige begin­jaren van een prachtige school!

De leerlingen zullen binnenstromen. De energie en ambitie van het team is ook na drie jaar keihard werken onverminderd groot. Hoezo: 'Een groot deel van de leerkrachten is nog altijd niet erg positief over passend onderwijs'? Deze leerkrachten doen niet anders dan onderwijs passend maken!

Lovend inspectierapport
Maar inschrijvingen blijven uit. Waarom geen wachtlijst voor plaatsing van leerlingen, net als de grote 'witte' scholen in onze omgeving?

'Openbare basisschool 't Gouden Ei in het Oostelijk Havengebied moet sluiten wegens een dalend leerlingaantal.' Nog een krantenkop in de afgelopen weken. De school waar ik directeur van ben. De school die twee jaar geleden zo'n lovend inspectierapport kreeg.

Het slinkend leerlingenaantal in het Oostelijk Havengebied is een oorzaak, dat klopt. Maar er wonen wél kinderen. En die zitten niet bij ons op school.

Waarop kiezen deze ouders de school voor hun kind? Ik durf de stelling aan dat ouders kiezen voor herkenning in plaats van kwaliteit. De kloof tussen de culturen binnen het Oostelijk Havengebied kan niet duidelijker zichtbaar gemaakt worden. Wij gaan dicht. Niet om onze kwaliteit, maar om onze kwantiteit.

Een school waar passend onderwijs een vanzelfsprekendheid is. Waar iedere leerkracht de leerlingen écht kent in mogelijkheden en belemmeringen. Waar ouders én kinderen met heel veel plezier en energie binnenkomen. Die school moet sluiten. En waarom?

Onze ouders gaan nu mét onze hulp op zoek naar een goede plek. Een plek waarin passend onderwijs ook een vanzelfsprekendheid moet zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden