Opinie

'Geef medewerkers van het gemeentelijke callcenter een baan'

Medewerkers van het gemeentelijke callcenter zuchten onder flexcontracten, onderbetaling en hebben amper arbeidsrechten, betoogt Jelle de Graaf, duoraadslid voor BIJ1, in dit opiniestuk.

Van slechte arbeidsvoorwaarden en een angstcultuur bij het gemeentelijke callcenter zijn ook burgers de dupe. Beeld getty

Het Amsterdamse stadsbestuur onder aanvoering van GroenLinks profileert zich graag als knetterlinks. In de omgang met het eigen personeel is daar helaas weinig van te merken.

Driekwart van de medewerkers van het CCA, het gemeentelijke callcenter, heeft een flexcontract. Deze flexwerkers verdienen structureel minder, hebben minder vrije dagen en amper arbeidsrechten.

Ze krijgen hetzelfde maandsalaris als hun collega's maar bouwen minder pensioen op, hebben minder vrije dagen en krijgen - met de feestdagen in aantocht niet onbelangrijk - geen eindejaarsuitkering. Blijkbaar zijn bij de gemeente Amsterdam alle medewerkers gelijk, maar sommige toch meer dan anderen.

Vorige week woensdagavond sprak een groep gemeenteraadsleden op uitnodiging van de FNV met de CCA-medewerkers. Hun verhalen schetsen een zwart beeld.

Door een 'fase-constructie' worden kortlopende contracten tot wel 5,5 jaar op elkaar gestapeld. Een medewerker vertelde over de constante onzekerheid die dit oproept. "Je weet nooit of je over een halfjaar nog een baan hebt, en dus niet hoe je je leven moet inrichten. We worden behandeld als wegwerpkoffiebekers!"

Uitzendbureau
Bij impopulair beleid verschuilt de gemeente zich achter de uitzendbureaus. Maar, zegt een medewerker terecht: "Als de gemeente ervoor kiest met een uitzendbureau samen te werken, kiest zij voor diens beleid. Dan kan ze niet doen alsof ze daar niks mee te maken heeft."

Het eerste dat een medewerker na een ijzervergiftiging van haar leidinggevende te horen kreeg, was dat ze maar niet weer ziek moest worden, omdat het uitzendbureau haar dan nooit een nieuw contract zou geven.

Het is schokkend, maar niet verbazingwekkend dat meerdere medewerkers aangaven ook als ze ziek zijn op hun werk te verschijnen, uit angst anders hun baan te verliezen.

Ook de kwaliteit van het werk gaat achteruit, en daar zijn burgers de dupe van. Een medewerker die verantwoordelijk is voor het inwerken van collega's vertelt: "Het afgelopen jaar zijn er meer groepen medewerkers ingewerkt dan ooit. Als je de gemeentelijke hulplijn 14-020 belt, is de kans groot dat je iemand in zijn eerste paar maanden aan de telefoon krijgt. De kwaliteit aan de lijn holt hierdoor achteruit."

De flexwerkers durven zich in hun kwetsbare positie vaak niet uit te spreken.

Een medewerker die in de gemeenteraad haar verhaal deed werd op het matje geroepen door de afdelingsdirecteur. Die heeft inmiddels zijn excuses gemaakt maar dat dit om te beginnen gebeurde, is tekenend voor de angstcultuur bij het CCA.

Contract voor kerst
Er moet nu iets gebeuren. Het college heeft toegezegd in het voorjaar te onderzoeken of er mogelijkheden zijn de verhouding flexcontracten en vaste contracten te herzien. Wat BIJ1 betreft is het niet de vraag of de flexwerkers bij het CCA een vast contract kúnnen krijgen, maar wannéér ze dit krijgen.

Als het college wil laten zien dat het zijn medewerkers serieus neemt, biedt het om te beginnen de 33 medewerkers die al langer dan 3,5 jaar een flexcontract hebben nog voor de kerst een vast contract aan, gaat het met de vakbond in gesprek over wat voor het callcenter een goede verhouding vast/flex is en komt het nu met maatregelen om de angstcultuur bij het callcenter tegen te gaan.

Jelle de Graaf, duoraadslid voor BIJ1. Beeld Jelle de Graaf
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden