Opinie

'Geef de fiets meer bewegingsruimte in de stad'

De fietsinfrastructuur van Amsterdam is dringend toe aan een upgrade, schrijft raadslid Zeeger Ernsting in dit opiniestuk. 'De fiets moet veel meer bewegingsruimte krijgen in de stad.'

Beeld ANP

Vorige week werd de nieuwe fietsburgemeester gekozen. Diezelfde dag kopte Het Parool: 'Deel fietsers haakt af wegens propvolle fiets­paden'. De uitdaging is duidelijk: hoe houden we Amsterdammers op de fiets in een drukker wordende stad?

Gemiddeld maken de Amsterdammers per dag 665.000 fietsritten. Dat aantal groeit nog steeds. Voor Amsterdammers is de fiets met 36 procent het meest gebruikte vervoermiddel. Nergens anders ter wereld wordt zoveel gefietst.

Veel fietsen is heel logisch, want fietsen is gezond, goedkoop, schoon en neemt relatief weinig ruimte in beslag. Lokale overheden zetten wereldwijd dan ook graag in op de fiets om hun leefbaarheid en bereikbaarheid te verbeteren en kijken jaloers naar Amsterdam.

Maar in Amsterdam wordt veel geklaagd: dat fietsers voetgangers in de weg zitten, dat ze juist veel ruimte innemen en zich asociaal gedragen. Op hun beurt voelen fietsers zich in de verdrukking zitten tussen de auto's op de rijbaan of tussen de scooters op het fietspad. De fietsinfrastructuur is dan ook dringend aan een upgrade toe. En uiteindelijk helpt dat ook de voetgangers.

Ten eerste moeten die snorscooters nu eindelijk zo snel mogelijk van de fietspaden worden geweerd. Het aantal van die zware, gemotoriseerde voertuigen is explosief gegroeid, en daar komen nu de Biro's en Canta's nog bij. Zo is er sluipenderwijs een grote verplaatsing van gemotoriseerd verkeer van de rijbaan naar de fietspaden en dit is een grote bedreiging voor Amsterdam fietsstad.

Bewegingsruimte
Ten tweede moet fors geïnvesteerd worden in fietsparkeerruimte, met name bij stations, zodat het aandeel van de combinatie openbaar vervoer en fiets veel groter gaat worden in het woon-werkverkeer. Bij het Centraal Station wordt door de gemeente en de vervoerregio nu al fors geïnvesteerd. Maar ronduit teleurstellend is de 100 miljoen euro van het nieuwe kabinet hiervoor.

Als je dat afzet tegen de miljarden die het kabinet weer reserveert om snelwegen te verbreden naar toch al volgepakte steden, dan zie je dat de nationale overheid het juiste spoor nog niet gevonden heeft.

Ten derde - en dat is gezien de eerder genoemde drukte misschien wel het belangrijkst - moet de fiets veel meer bewegingsruimte krijgen in de stad. De fietspaden zijn domweg vaak te smal. Het zogeheten Plusnet Fiets is bij lange na niet op orde. Uit het nieuwe Meerjarenplan Fiets van het college dat de gemeenteraad deze week behandelt, blijkt dat er maar liefst 500 miljoen euro nodig zou zijn om de fietspaden op het Plusnet Fiets op voldoende breedte te krijgen.

Sterker nog, om alle knelpunten voor fietsers op te lossen, zou er maar liefst 1,8 miljard nodig zijn. Dat geld wordt er echter bij lange na niet voor uitgetrokken.

Ook ruimtelijk vereist fietsen keuzes. En dat kan alleen maar ten koste gaan van de echte grote ruimtevreter: de auto. Zo niet, dan blijven fietsers in de verdrukking en zitten ze ook de voetganger in de weg op de schamele ruimte die beiden is toebedeeld.
Zeeger Ernsting, raadslid GroenLinks

Zeeger Ernsting, raadslid ­GroenLinksBeeld Sander van der Torren
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden