Opinie

‘Geef bewoners Weesperzijdebuurt recht op een ParkPlek’

Door auto’s met plantenbakken te vervangen, verfraai je de  stad én red je het klimaat, aldus een groep bewoners van de Weesperzijdebuurt in een brief aan het Parool.

→ Bezoekers en patiënten van het OLVG Oost betalen het meest van iedereen voor een parkeerplek in de garage. Beeld Maarten Brante

Iedereen die jaarlijks het equivalent van een parkeervergunning in de wijk betaalt, moet de beschikking krijgen over 12 vierkante meter openbare ruimte: een ParkPlek. Zo’n plek kan dan worden gebruikt voor het neerzetten van bijvoorbeeld plantenbakken.

Wij, een groep bewoners van de Weesperzijdebuurt, hebben inmiddels de gemeente om ParkPlekvergunningen gevraagd. Daar hebben we graag 265 euro per jaar voor over, hetzelfde bedrag als een parkeervergunning in onze wijk kost. Alleen willen we geen auto’s in de openbare ruimte parkeren, we willen er plantenbakken plaatsen zodat er meer zuurstof wordt gemaakt en tegelijkertijd het uitzicht wordt verfraaid.

De huidige wetgeving kent zo’n vergunning niet: alleen autobezitters kunnen een vergunning krijgen voor het gebruik van de openbare ruimte. Ten onrechte, want die ruimte is van iedereen.

De auto bepaalt het straatbeeld. Dat is gek, want in Amsterdam hebben zes van de tien huishoudens géén auto. En van die andere vier huishoudens staat de auto gemiddeld 95 procent van de tijd stil.

De afgelopen decennia is het aantal parkeervergunningen flink toegenomen en zijn er parkeergarages gebouwd. En hoewel het autogebruik in Amsterdam is verminderd, vinden we het toch normaal dat we de auto zo veel ruimte geven in de stad.

De klimaatveranderingen dwingen de gemeente nu, vooral na het stikstofbesluit, het autogebruik terug te dringen. De politieke aandacht in het huidige beleid (‘Amsterdam autoluw’) richt zich alleen op de nadelige gevolgen voor de autobezitter. De meerderheid – de Amsterdammers zonder auto – heeft geen stem en krijgt politiek geen aandacht. Zij ervaren wel de nadelen van andermans auto: ongezonde lucht en een minder aantrekkelijke inrichting van de openbare ruimte.

Waar een autobezitter voor gemiddeld 265 euro per jaar 12 vierkante meter krijgt toebedeeld om een auto te parkeren, is het anderen niet toegestaan tegen betaling van een vergelijkbaar bedrag zelfs maar een vierkante meter van de stoep te gebruiken voor het neerzetten van bijvoorbeeld een plantenbak.

ParkPlekvergunningen die buurtbewoners in staat stellen 12 vierkante meter openbare ruimte te gebruiken, kunnen daar verandering in aanbrengen. Veel autobezitters zijn best bereid wat verder te lopen naar hun auto, die in een parkeergarage te zetten of te gaan autodelen of leasen. Zo kunnen ook zij met de hun verleende vergunningen ParkPlekken creëren en meedoen aan dit initiatief.

Hebben we dan straks straten met weinig of geen geparkeerde auto’s? Ja, dat zal pas echt een blikvanger voor de hoofdstad zijn!

Marli Huijer, José van Dijck, Ruth Oldenziel, Annemieke Romeijn en Aukje Vergeest, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden