Opinie

'Formule 1 in Zandvoort is geen duurzaam duinfeest'

Max Verstappen is een fenomeen. Desondanks is de opportunistische poging om de Formule 1 naar Zandvoort te halen geen goed idee, betogen bestuurskundigen Dennis de Kool en Michel Lobzhanidze in dit opiniestuk.

Beeld Dan Mullan - Getty Images

De huidige Formule 1 wordt gedomineerd door het grote geld en verkeert daarom in een crisis. De commerciële belangen zorgen er bijvoorbeeld voor dat veel races worden georganiseerd in landen zonder noemenswaardige autosporthistorie.

Bij autosport is betrouwbare techniek bepalender voor sportieve successen dan talent. De bolides van de rijke teams rijden doorgaans vooraan, terwijl de wagens van de minder kapitaalkrachtige teams vaak fungeren als 'baanvulling'.

De hedendaagse Formule 1 zorgt al lang niet meer voor de spannende kijksensatie van weleer. Van een brede en eerlijke sportieve strijd is geen sprake.

Teamorders zorgen er regelmatig voor dat de snelste coureur niet wint. Daar komt bij dat tegenwoordig elke inhaalactie kritisch wordt bestudeerd door de officials, terwijl inhaalpogingen tot de essentie van autoracen behoren. Wie een grand prix organiseert, onderschrijft deze vercommercialiseerde en overgereguleerde realiteit.

Dennis de Kool, bestuurskundige. Beeld -

Het valt nog te bezien of en in hoeverre de nieuwe regels de noodzakelijke spanning tijdens de race kunnen terugbrengen. De Formule 1 is een zeer elitaire mechanische sport en Nederland is geen autosportland. Nederlandse coureurs genieten doorgaans weinig bekendheid, met uitzondering van de 'bekende Nederlanders' die als hobby de circuits letterlijk onveilig maken.

Onemanshow
Vermoedelijk zijn de meeste Nederlanders geen fan van de Formule 1 als sport, maar van Max Verstappen als sportman. Zijn fantastische prestaties zorgen ervoor dat veel mensen vanuit het niets de doorgaans voorspelbare en dodelijk saaie races zijn gaan volgen. Het is dus niet de Formule 1, maar de onemanshow van Max die kijkcijfers genereert en chauvinistische sentimenten een impuls geeft.

Dit is een te smalle en bovendien opportunistische basis om een race in Nederland te organiseren. De huidige Formule 1 is een enorm kostbare en milieubelastende aangelegenheid. De bolides, de onderdelen en de uitgebreide crew doen wereldwijd heel veel circuits aan. Formule 1-teams zijn in dat kader grote mobiele bedrijven.

In een open brief van de Nederlandse Sportraad met een pleidooi om de Formule 1 in Nederland via publiek-private samenwerking tot stand te brengen, wordt duurzaamheid genoemd, maar dat is binnen deze context een misplaatste term. Het rondreizende circus dat Formule 1 heet, is op geen enkele manier duurzaam. Het organiseren van de grand prix in Zandvoort is dus vanuit dat perspectief een verkeerd signaal.

De logistieke infrastructuur rondom Zandvoort is niet berekend op zo'n groot evenement. Het verbeteren van de bereikbaarheid van deze badplaats gaat onvermijdelijk ten koste van waardevol en kwetsbaar kustlandschap. Dit verklaart mogelijk mede het gebrek aan lokaal en regionaal draagvlak voor een grand prix in de Noord-Hollandse duinen.

Amsterdam trekt al meer dan genoeg toeristen en heeft een dergelijk evenement in de achtertuin niet nodig. De vraag is ook waarom in Nederland een grand prix moet worden georganiseerd, terwijl de fans alternatieven in de buurt hebben. Het uitermate fraaie Belgische circuit van Spa-Francorchamps is wat afstand betreft goed te bereiken. Daarnaast worden voldoende races gereden in andere Europese landen die uitstekend te bereizen zijn vanuit Nederland.

Multimiljonairs
Veel fans zullen opkijken naar Formule 1-­coureurs, maar weinig mensen kunnen zich vereenzelvigen met de doorgaans in belastingparadijzen residerende multimiljonairs. Dit is een belangrijk en principieel argument voor de overheid om geen belastinggeld in dit project te steken. Ook het bedrijfsleven kan sponsorgelden en investeringen zinvoller besteden aan maatschappelijk verantwoorde initiatieven met een breder bereik.

Michel Lobzhanidze, bestuurskundige. Beeld -

Nederland kan in plaats van een elitair 'strandfeest' beter inzetten op het organiseren van brede sportevenementen die voor veel meer sporters, sportliefhebbers en landen toegankelijk zijn en waarbij de 'legacy' uit meer bestaat dan rubberen bandensporen op het asfalt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden