Plus Column

Fietsen in Zuidoost doe je met gevaar voor eigen leven

Yasmina Aboutaleb Beeld Agata Nowicka

In Amsterdam reis ik ongeveer een keer per maand met de metro. Lijn 53 naar Gaasperplas. De gezelligste metro naar Zuidoost, omdat er anders dan bij de lijnen 50 en 54 geen hooligans, concertbezoekers van de Toppers of zakenlieden meereizen, maar uitsluitend Bijlmer­bewoners.

Bij Ganzenhoef stap ik uit, want daar bevindt zich het beste Surinaams-Javaanse restaurant van de stad, De Smeltkroes. Een soort kantoorruimte met tl-licht, vergadertafels en een systeemplafond, maar mán, wat is het eten lekker. Nasi, saté, telo, saoto. Vooral de bakabana is finger lickin' good.

Jongerencentrum No Limit is mijn volgende stop. Rihanna op de speaker, een glanzend zwarte vleugel in de lobby en de drankjes zijn goedkoop. En het leukste: het hele stadsdeel komt er. Jongeren (hiphop-, film-, en discussieavonden), ouderen (salsa), moeders (taalles) en ga zo maar door.

Nu las ik laatst op Ilovezuidoost.nl dat metro 53 in gevaar is. Het GVB wil de lijn niet meer rechtstreeks naar Gaasperplas laten rijden, maar tot halte Van der Madeweg. Wie dan verder zuidwaarts wil, moet overstappen. Metro 53 wordt zo niet meer dan een lullige pendellijn.

Onbegrijpelijk, want zoals Ilovezuidoost.nl schrijft, is de Bijlmer voor Amsterdammers al te vaak 'een verwegverhaal'. De drempel wordt zo alleen maar groter. En dat terwijl de stad mensen wil stimuleren buiten de Ring te gaan wonen. Fonkelnieuwe wijken zoals Holland Park en Karpershof worden daar nu uit de grond gestampt. Die zijn straks onbereikbaar.

Ook voor de huidige Bijlmerbewoners is het een ramp. Zij zijn volledig afhankelijk van het openbaar vervoer. Nergens in Amsterdam is het autobezit zo laag als in Zuidoost. Ze hebben er domweg het geld niet voor. Als ze al in een auto zitten, is het bij een snorder.

Bovendien houden Bijlmerbewoners niet van fietsen. Elders in de stad is een racefiets de ­beste modeaccessoire dat je kunt hebben, maar niet in Zuidoost. Daar sjouwen ze liever kilometers met hun boodschappen op hun nek dan dat ze gaan fietsen, dat is nou eenmaal zo.

En neem het ze eens kwalijk. Fietsen in Zuidoost doe je met gevaar voor eigen leven. Komt allemaal door vage jarenzeventiginfrastructuur, met 'dreven' in plaats van 'straten', tussen eindeloze muren van hoogbouw.

Dreven zijn niet gemaakt om op te rijden, maar om op te gaan liggen. Ik bedoel: een verkeerde afslag van het fietspad en you're dead.

De oplossing voor dit alles is heel simpel: ­metro 53 moet blijven.

Yasmina Aboutaleb (1986) rapporteert op dinsdag en donderdag voor Het Parool vanuit de stad. Lees al haar columns terug in het archief. Reageren? yasmina@parool.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden