Norbert ter Hall. Beeld Agata Nowicka

Even over de Openluchtacademie en de Filmacademie

Plus Norbert ter Hall

Midden in Amsterdam staat een gebouw als een bunker waar fondsen, omroepen en journalisten rondjes omheen lopen als ware het de Ka’aba in de moskee van Mekka. Hopend op een teken, een glimp van wat zich daarbinnen afspeelt. Met ernstige gezichten wordt alles wat er vanuit dat gebouw naar buiten komt besproken en beoordeeld, alsof onze toekomst ervan afhangt. Op de gevel van het gebouw hangt een bord met Nederlandse Film Academie.

Maar er is nog een academie. Een school waar je bijna nooit wat over hoort. Wat daar gebeurt, is overal zichtbaar maar haast niemand lijkt het te zien. Op deze school zitten ontelbaar veel piepjonge en stokoude leerlingen en docenten. Ze wisselen er vaak van rol waardoor degene die de ene dag nog lesgaf de volgende dag les kan krijgen. De academie heeft geen ramen, geen muren, geen lokalen. Het is de Openluchtacademie.

Over die opleiding wil ik het hier nu hebben. Ik ken ’m veel beter, want ik heb er zelf ook op gezeten. Net als een bonte stoet van collega-regisseurs, cameramensen, artdirectors, geluidsmensen, editors, scenarioschrijvers en productiemensen. We hebben allemaal les van elkaar gekregen – en aan elkaar gegeven. Thuis bij een kopje koffie, in het café of op de set. 

Ik krijg met grote regelmaat een mailtje van iemand die niet is toegelaten in de bunker, maar toch graag in film wil werken. En als het maar even kan, maak ik een afspraak en overleg ik hoe ik kan helpen. Zoals ook ik geholpen ben toen ik als student grafisch ontwerpen mijn weg zocht in het filmvak.

Op de set van mijn producties komt vaak het overgrote deel van de crew, van cameraman tot productieleider, van de Openluchtacademie. Het leukste is dat de meesten eigenlijk ergens anders voor hebben geleerd. Van tuinbouwschool tot architectuur. 

Ik zeg niet dat de ene school beter is dan de andere, maar wel dat de aandacht niet eerlijk is verdeeld, waardoor het soms lijkt dat je zonder Filmacademie geen toekomst hebt in het filmvak. Dat is absoluut niet waar (op de set maken wij beunhazen vaak grappen dat het juist omgekeerd is.)

Misschien is het is wel zo dat, omdat alle aandacht lijkt te gaan naar de ‘officiële’ Filmacademie, er een ­groter gevoel van vrijheid heerst op de Openlucht­academie.

En vrijheid is als zuurstof voor creativiteit.

Op deze plek wisselen de filmmakers Norbert ter Hall en Ashgan El-Hamus elkaar om de week af.

Reageren? n.terhall@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden