Jaap de Groot.Beeld Artur Krynicki

Elk nadeel heb z’n voordeel: ook dat de Grand Prix van Zandvoort pas in september is

PlusJaap de Groot

Toen op 4 juli in deze column werd gemeld dat de kans groot was dat de Grote Prijs van Nederland 2021 van mei naar september zou worden verschoven, werden in Zandvoort de wenkbrauwen gefronst. Deze scepsis is inmiddels bijgesteld. Was er toen nog hoop dat de coronacrisis beteugeld zou zijn, nu is duidelijk dat wat maanden respijt geen kwaad kan.

Omdat zonder drie uitverkochte training- en wedstrijddagen (totaal 315.000 toeschouwers) de organisatie tegen een miljoenenverlies gaat aanbotsen. Met de recette van 25 miljoen euro wordt zo’n 50 procent van het budget gedekt. Een beperking van het bezoekersaantal heeft een desastreus effect op de financiering van het racespektakel.

Omdat de Grote Prijs van Nederland een privaat initiatief is van DGP Holding BV en dochteronderneming Dutch Grand Prix, speelt het zich af buiten de invloedssfeer van sportkoepel NOC*NSF en het ministerie van VWS. Net als andere grote Nederlandse sportevenementen is daarom ook Dutch Grand Prix in politiek Den Haag op zoek naar een loket waar het effect van de coronacrisis serieus kan worden aangekaart. De pandemie heeft een schadepost van zeker 1,5 miljoen euro opgeleverd.

Vandaar dat de handen ineen worden geslagen om samen met de Invictus Games (29 mei-5 juni in Den Haag), het Eurovisie Songfestival (18-22 mei in Rotterdam) en Euro 2021 – het EK voetbal dat ­tussen 13 en 26 juni vier wedstrijden afwerkt in Amsterdam – te lobbyen voor de status ‘evenement van de buitencategorie’. Zo willen ze voor­komen dat politieke ‘standaardmaatregelen’, zoals een reductie van het aantal toeschouwers op 3, 4 en 5 september in Zandvoort, straks fatale gevolgen hebben.

Daarnaast heeft ook in deze ieder nadeel zijn voordeel. Omdat de verschuiving van mei naar ­september mede is ingegeven door het klimaatvriendelijke beleid van Formula One Management (FOM) – vanaf 2030 moet de Formule 1 volledig CO2-neutraal zijn – wordt een minder complexe discussie met milieuorganisaties verwacht. Door de Grote Prijs van Nederland een week na de ­Belgische Grand Prix op de agenda te plaatsen, is er nu sprake van een minimale en efficiëntere ­verplaatsing van het Formule 1-circus.

Verder hebben de gemeente Zandvoort en de regio deze zomer al het voordeel kunnen ervaren van de sterk verbeterde spoorverbinding (vier tot zes treinen per uur) met Amsterdam.

Om de inclusiviteit van de Grand Prix te accentueren staat de organisatie ook open om één van de acht races van de W Series te omarmen, de hoogste raceklasse voor vrouwen. Omdat de Formule 2 niet in het programma is opgenomen, is er, naast de ­Formule 1, Formule 3 en de Porsche Super Cup, nog ruimte voor één categorie.

Het past allemaal in het streven een breder draagvlak te creëren voor een mondiaal evenement, dat na 36 jaar Nederland weer aandoet. Met Max Verstappen natuurlijk als boegbeeld, maar ook door het nemen van duurzame maatregelen en een vrouwvriendelijk beleid.

Jaap de Groot schrijft in Het Parool wekelijks een column over sport. Lees al zijn columns hier terug.

Reageren? j.degroot@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden