Gijs GroentemanBeeld Artur Krynicki

Eigenlijk is Instagram het Tel Sell van de 21ste eeuw

PlusGijs Groenteman

In de Volkskrant stond een artikel waarin men zich afvroeg of Facebook en Google je beter kennen dan je eigen partner. Rare vraag, uiteraard kennen Facebook en Google mij beter dan mijn eigen partner! Ik zou daar zelfs een populair ‘duh’ aan willen toevoegen.

Hoe je het ook wendt of keert, aan je partner presenteer je toch de sociaal wenselijke versie van jezelf. Althans, de door je partner gewenste versie van jezelf. Maar aan Google en Facebook geef je de krochten van je ziel prijs. Dan bedoel ik niet allerlei ingewikkelde fetisjen, maar ­bijvoorbeeld het koortsachtig zoeken naar een zoveelste blu-raybox van alle Mahler­symfonieën, terwijl je er daar al zes van hebt.

In het artikel stond nog iets opmerkelijks. Het feit dat Instagram aan de hand van opgevangen conversaties advertenties plaatst, is volgens de heren geen feit, maar ‘een hardnekkig broodjeaapverhaal’. Dat was even schrikken, ik had dit allang als een vaststaand gegeven geaccepteerd! Sinds mijn vrouw en ik een keer over een nieuwe afzuigkap hadden gepraat, waarna er een advertentie voor een afzuigkap op Instagram kwam, was ik er volledig van overtuigd geraakt dat Instagram kon horen wat ik besprak. Daar was ik nog even door geshockeerd, maar inmiddels had ik het al helemaal geaccepteerd, zoals ik bijna alle schendingen van mijn privacy inmiddels gelaten over mij heen laat komen.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat Instagramadvertenties weinig geraffineerd zijn. Als Instagram mij daadwerkelijk zou afluisteren, zouden ze wel wat handiger kunnen adverteren. Als ze mij zouden afluisteren, zouden er de hele tijd advertenties op staan van dingen die mij écht interesseren.

Maar nu? Eigenlijk is Instagram qua advertenties het Tel Sell van de 21ste eeuw – de legendarisch knullige advertentieprogramma’s die vroeger de middag-tv bevolkten. Zo word ik al weken gestalkt met advertenties over een apparaatje dat je tussen je schouderbladen moet plakken en dat gaat ­zoemen als je krom zit. In het bijbehorende filmpje een quasi­wetenschappelijke animatie van een kromme ruggenwervel (rotgezicht) die zich rechtbuigt (heerlijk!). Een typisch Tel Sell-product, vind ik.

Ook zijn er talloze advertenties op mijn tijdlijn geweest van een gestekeld matje waar je met je rug op moet gaan liggen: ontspannend. Het zag er zo heerlijk uit dat ik in een malle bui zelfs zo’n matje heb gekocht! Dat ligt nu achter de bank te verstoffen. Naast de bakplaat van George Foreman, het ultrahandige roei-apparaat en het superscherpe mes dat vroeger via Tel Sell werd aangeprezen.

Als iemand maar vaak genoeg in het gezicht getetterd krijgt dat je iets absoluut moet kopen, dan ga je dat blijkbaar doen. Daar heb je helemaal geen geraffineerde privacyschending voor nodig. Want de moderne tijd dendert op ons af, maar sommige dingen veranderen nooit.

Gijs Groenteman (1974) is schrijver, presentator en journalist. Wekelijks schrijft hij voor Het Parool een column. Lees al zijn bijdragen in het archief.

Reageren? gijs@parool.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden