Han Lips

Een uur bijzonder voorspelbare tv over een nieuw dieet

Doordeweeks schrijft columnist Han Lips hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: Dokters van Morgen over het Pioppidieet.

Dokters van morgen Beeld NPO

Valt Nederland na de diëten van Sonja Bakker, Montignac en South Beach voor een nieuwe voedingsvoorschrift?

Het zou na de eerste aflevering van Dokters van Morgen, over het Pioppidieet, zomaar kunnen. Want wie wil er niet veel en lekker eten met een rood wijntje erbij en dan na drie weken soepeler in de pantalon passen en nog betere bloedwaarden hebben ook?

Het is dat het Pioppidieet geen directe commerciële vader heeft, anders had Lips een belletje naar de Reclame Code Commissie overwogen. Want de afslankmethode- vernoemd naar het Zuid-Italiaanse dorpje dat volgens de overlevering de gezondste mensen ter wereld huisvest - kreeg van presentatrice Antoinette Hertsenberg een 55 minuten durende reclamespot op NPO1 cadeau.

Hertsenberg verdiepte zich in het programma in de mogelijkheden van voedsel als medicijn. Dokters van Morgen toog daarvoor naar het stressloze gehuchtje Pioppi onder Napels waar Hertsenberg twee vrolijke dames (87 en 92 jaar) vroeg naar het keukengeheim van hun goede gezondheid. Pasta met veel groenten, antwoordden ze.

Het viel Lips eerst op dat de bejaarde vrouwen misschien wel erg gezond, maar beiden amper 1 meter 50 groot waren. Verbazingwekkender was dat Hertsenberg daarna een cardioloog en Pioppifan introduceerde die pasta zonder pardon op de zwarte lijst plaatste.

Maar Lips, al jaren geplaagd door een paar kilo levensgeluk boven de broekriem, was zijn bezwaren op slag vergeten toen de drie Nederlandse kandidaten de resultaten van drie weken Pioppi te horen kregen. Het was geen verrassing: ze werden dunner én gezonder.

Lips had bijna een uur bijzonder voorspelbare televisie gezien, maar nam zich terstond voor aan de Pioppi te gaan. Daarvoor koos hij de dag dat mondiaal de meeste diëten beginnen: morgen.

Reageren? hanlips@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden