Lezersbrief

‘Een snelbus van IJburg naar Amstel verlicht druk lijn 26’

VVD’ers Anne Marttin, Stijn Nijssen en Frans van Vliet pleiten in deze lezersbrief voor een snelbus tussen IJburg en het Amstelstation.

Op dit moment duurt het gemiddeld 32 minuten om met de bus van IJburg naar het Amstelstation te komen. Beeld ANP

In een verdichtende stad, waarin iedereen zo snel mogelijk van A naar B wil komen, is een van de meest in het oog springende voorbeelden van hoe het niet moet de falende lijn 26 van het Centraal Station naar IJburg en vice versa. Al jaren is het kommer en kwel. Ontsporingen en vertragingen zijn helaas regelmatig aan de orde. On­danks maatregelen, zoals het inzetten van trage pendelbussen, kan de kwetsbaarheid van de enige relatief snelle verbinding van het vasteland naar IJburg niet worden weggenomen.

Dit is veel bewoners een doorn in het oog. Zeker nu het college in hoog tempo werkt aan het autoluw maken van Amsterdam, hebben bewoners recht op goede alternatieven, waaronder snelle ov-verbindingen.

De VVD pleit voor een snelbus die IJburgbewoners in korte tijd moet afzetten op het Amstelstation en die niet rijdt via Amsterdam Centraal. Zo’n snelbus kan deels parallel lopen aan de trambaan, maar ontsluit IJburg richting station Amsterdam Amstel. Via de bestaande ov-verbindingen op het Amstelstation kan ­verder gereisd worden richting Amsterdam Zuid. Hiermee verlichten we de druk op de kwetsbare ­verbinding naar het Centraal Station.

Op dit moment duurt het gemiddeld 32 minuten om met de bus van IJburg naar het Amstelstation te komen. Ter vergelijking: de treinrit vanaf Centraal naar Utrecht is sneller. Een snelbus, noem het de IJburg Express, kan IJburgbewoners via de A10 en door Oost binnen 12 minuten afzetten op het Amstelstation. Vanaf daar kunnen zij overstappen en verder reizen met trein, metro of tram. Deze verbinding zal de ontsluiting richting het oosten en zuiden van de stad enorm versnellen.

Laten we lessen trekken uit IJburg en lijn 26. Met de ontwikkeling van een autoluwe Sluisbuurt en de minimaal 40.000 te realiseren woningen in Havenstad zijn de uitdagingen om deze delen van de stad bereikbaar te houden gigantisch.

Anne Marttin en Stijn Nijssen, ­raadsleden VVD Amsterdam
Frans van Vliet, deelraadslid VVD Stadsdeel Oost 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden