Massih Hutak Beeld Artur Krynicki

Een ode aan jong zijn

Plus Massih Hutak

In de Nederlandse cinema vindt momenteel een revolutie plaats. Dit jaar alleen al debuteren allemaal nieuwe ­makers met werken die stuk voor stuk bewijzen hoe waardevol het is om soms ­gewoon ergens onvoorwaardelijk voor te gaan. Niet wachten op geld of geluk maar, net zoals de personages in hun films, het leven keihard bij de lurven pakken en vliegen.

De grootste uiting hiervan is het debuut van regisseur en schrijver Shady El-Hamus: De Libi. De film, die vanaf 13 juni draait, is een anderhalf uur durende Cantatrip door Amsterdam waarin we de drie tienervrienden Bilal, Greg en Kevin vierentwintig uur lang volgen terwijl ze de Jimmy Woo proberen binnen te komen. En dat aan de vooravond van hun vmbo-examens, waarna hun wegen misschien wel zullen scheiden.

Hoofdpersoon Bilal (Bilal El Mehdi Wahib) leert in zijn gretige zoektocht naar een kans om op de gastenlijst te komen snel een belangrijke levensles: wie je kent, bepaalt vaker welke ­deuren er voor je opengaan dan wie je bent of wat je kan. Vooral met zijn naam. Gelukkig is z’n personage niet vies van wat opportunisme en avontuur, een cocktail die onvermijdelijk wordt geserveerd richting de dansvloer des levens.

Bovendien is de schoolroute niks voor hem. Hij wil doorbreken als artiest in de Nederlandse hiphopscene, want ‘tegenwoordig zijn de mogelijkheden eindeloos’. Zijn nachtmerrie is net zo helder als zijn droom; hij wil absoluut niet eindigen in een dooie cel, zoals zijn (uitgebluste) docenten.

Bilals beste vriend Greg ­(Daniël Kolf) moet zich van zijn moeder inschrijven op de havo, terwijl hij eigenlijk de toekomstige manager wil worden van zijn vriend, wiens supersterrendom elk moment kan losbarsten. Maar eerst moeten ze dus de Jimmy zien binnen te komen.

Gelukkig weet de broer van Kevin (Oussama Ahammoud) wel iemand die de drie jongens op de lijst kan zetten, waarna het volgende obstakel volgt: hoe komen ze in godsnaam aan pakken om in deze chique club te dragen? En het volgende obstakel: hoe komen ze aan geld om eenmaal binnen te showen met flessen drank? En het ultieme obstakel: hoe komt Bilal aan een kans om in deze exclusieve tent op te treden naast zijn idool Hef?

De Libi is een grappige en ontroerende film die één grote ode is aan jong zijn. En dan bedoel ik niet jong als in een aan leeftijdgebonden iets, maar jong als in de mentaliteit en het lef om radicaal ergens voor te gaan. Zonder excuses en zonder cynisme, maar met liefde en enthousiasme. Dat zit hem in het verhaal, dat zit hem in de acteurs en dat zit hem ook zeker in de gewel­dige crew die deze film, met minimale middelen, mogelijk heeft gemaakt.

Als straks allemaal jonge Nederlanders in deze film eindelijk zichzelf gaan herkennen op het grote scherm en besluiten dat ook zij kunnen opstaan en hun eigen verhaal kunnen vertellen, zijn de mogelijkheden inderdaad eindeloos.

Dan kunnen we met z’n allen – voor heel even verlost van angst en twijfels – springen en vliegen.

Rapper en schrijver Massih Hutak (26) schrijft columns voor Het Parool.

Reageren? m.hutak@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden