Lezersbrieven

Een metrolijn naar Schiphol? 'Beter laat dan nooit'

Lezers reageren in deze brieven op de eventuele verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Kan dit een oplossing zijn voor de mobiliteitsproblemen in de stad?

Beeld ANP Kippa

Dat de NS niet meer dwarsligt bij 'concurrentie' van een ander overheidsbedrijf op de route naar Schiphol, is het gunstigste van de ­recente voorstellen voor het doortrekken van de metro.

Het voordeel van ruimtewinst voor langeafstandsverbindingen tot in het nabije buitenland hadden ze wel eerder kunnen bedenken, maar beter laat dan nooit.

Aan twee aspecten, die met elkaar samenhangen, wordt in de discussie nog te weinig aandacht besteed: ­de aantallen profiterende reizigers en het gemak van een verbinding ­zonder overstappen.

Bij de toch al noodzakelijke ruime planning is een paar minuten langere reistijd minder storend dan met ­bagage en al moeten overstappen. Hetzelfde probleem geldt bij het ­mallotige opheffen van directe tramverbindingen naar het centrum: lijn 9 vanuit Oost en lijn 1 uit Nieuw-West om maar gebruik van de Noord/Zuidlijn af te dwingen.

Als de Noord/Zuidlijn vanaf station Zuid via Buitenveldert, Amstelveen, Bovenkerk (en langs Aalsmeer?) naar Schiphol gaat, kunnen veel meer ­reizigers zonder overstappen met de metro naar Schiphol dan op de voorgestelde route via Nieuw-West en Badhoevedorp.

Dat vereist aanpassing van metrostation Zuid. Dat moet te doen zijn, in combinatie met de uitbreiding van het NS-station en het overkoepelen van de A10.

Als een Oost/Westmetro wordt aangelegd, kan die zonder veel moeite via Badhoevedorp worden geleid. Dat kan ook al eerder door een aftakking van de ringlijn via Slotervaart en ­Osdorp.

Meer passagiers met een directe, comfortabele metro naar Schiphol, zo moeilijk kan het niet zijn.

Peter Sluiter, Amsterdam

Zaterdag schreef Het Parool dat Amsterdammers weinig opschieten met een dure verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol.

Toch wel. De automobilist die ­Amsterdam in de toekomst niet meer (makkelijk) in kan, zou in de ­toekomst goed met de Noord/Zuidlijn het laatste stukje kunnen afleggen als de parkeerterreinen bij ­Schiphol een halte krijgen.

De klacht dat de stad onbereikbaar wordt, is daarmee ongegrond. De ­opbrengsten van de parkeerplaatsen kunnen Schiphol compenseren voor de beperking op het aantal vluchten.

Fijn is ook dat geparkeerde auto's niet klagen over vliegverkeer en ­bijbehorende ellende.

Reinder Rustema, Amsterdam

Lees terug: Mag de metro naar Schiphol de stad zo veel kosten?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden