Lezersbrief

'Een maand later nog niet verlost van scooterterreur'

Het scooterbeleid van Amsterdam is halfbakken. Tijd voor echte maatregelen, stelt Paroollezer Erik-Jan Haanraadts in een brief aan de krant.

Beeld anp

In 1974 werd in Nederland, als enige land ter wereld, een ­onderscheid tussen een snorfiets en een bromfiets geïntroduceerd. De bedoeling was dat de snorfiets hulpbehoeftige mensen mobieler zou maken. De maximum snelheid van de snorfiets was 25 km/uur en een helm niet verplicht.

Het pakte anders uit. Piaggio, de producent van de Vespa, lag in een deuk. Er diende zich een ongekende markt aan, want wat is nou lekkerder dan zonder helm op een scooter door de stad te crossen. Je kapsel blijft goed zitten, je mag op het fietspad en parkeren op het trottoir is geen probleem. De snelheid was weliswaar ­begrensd tot 25 kilometer per uur, maar dat was zo ongedaan te maken.

Het overgrote deel van de snorscooters rijdt harder dan 25 kilometer per uur. In Amsterdam werden de fietspaden geterroriseerd door de claxonnerende scooters.

Na vele jaren was het eindelijk ­zover: de snorfiets zou van de fiets­paden worden verbannen en een helmplicht zou worden ingevoerd. We leven in Nederland, dus uiteraard niet een helder, eenduidig álle brom/snorfietsers een helm op en op de rijbaan.

Nee, weer allerlei stukjes weg waar uitzonderingen voor gelden, maar 8 april was de datum waarop de fietsers bevrijd zouden worden van de scooterterreur.

Inmiddels zijn we een maand verder en het resultaat laat zich raden. Verschil is nauwelijks te merken. Nog steeds rijden de scooters op de fietspaden en nog steeds hebben ze geen helm op. Er wordt in het geheel niet gehandhaafd (heeft geen prioriteit). De scooterrijders steken enthousiast hun middelvinger omhoog richting overheid.

Waarom denken we in Nederland altijd dat we anders zijn dan de rest van de wereld? Overal moeten bromfietsers allemaal een helm op, overal rijden ze gewoon tussen de auto's. Niks aan de hand. Tja, het is wat minder aantrekkelijk, vooral die helm.

Doen we dat in Nederland ook, dan zal het resultaat zijn dat het aantal scooters fors zal afnemen. Behalve de scooterverkopers alleen maar winnaars (klimaat, kosten gezondheidszorg, rustiger verkeer).

Een overheid moet er naar streven geloofwaardig te zijn en gezag uit te stralen. Het soort halfbakken maatregelen dat op 8 april in Amsterdam is geïntroduceerd en dat bovendien niet wordt gehandhaafd, draagt hier niet aan bij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.