Erik Voermans. Beeld Linda Stulic
Erik Voermans.Beeld Linda Stulic

Een intieme manier van bewonderen

PlusErik Voermans

Erik Voermans

Componisten betuigen graag hun liefde aan collega’s die ze bewonderen. Dat kan op verschillende manieren. Ze kunnen het met woorden proberen. Dan zeggen ze dat op hun jongens- of meisjeskamer een grote poster van Bach hing en dat ze bij het horen van zijn muziek nog steeds zachtjes moeten wenen. Ze kunnen ook noteren in hun partituur dat ze het stuk dat ze net hebben gecomponeerd opdragen aan Johann Sebastian, Ludwig of Louis. Of ze noemen hun stuk domweg For John Cage, of Rituel in memoriam Bruno Maderna.

Het kan ook op een veel indringender en intiemere manier: door een stuk van de bewonderde componist te bewerken. Dan gebruiken ze de noten van Bach, of van iemand anders, en maken daar een eigen stuk mee. Liefdevolle toe-eigening heet dat. Stravinsky (en vele anderen) maakten koraalvariaties op Bachs Vom Himmel hoch, da komm’ ich her, Louis Andriessen zette muziek van Sweelinck naar eigen hand en John Zorn bewerkte voor zijn band Naked City Debussy’s La cathédrale engloutie. Denk ook aan de Nederlandse band Ekseption met The 5th.

De Britse componist Thomas Adès deed iets vergelijkbaars met drie stukken voor klavecimbel van de Franse gigant François Couperin. Couperin is Adès’ grote held en die wilde hij eren. Aldus ontstonden in 2006 de Three Studies from Couperin voor kamerorkest. Het resultaat is wonderbaarlijk; alsof een zwart-witfoto opeens is ingekleurd met de nieuwste technieken, compleet met 3D-effecten. Vooral om te huilen zo mooi is het laatste van de drie delen, L’Âme-en-Peine, de ziel in pijn, dat met zijn klaaglijke dalende strijkersbewegingen een peilloze droefenis lijkt te verklanken.

Couperin was een meester en Adès, die zijn eigen stijl ooit als ‘vertekende Barokmuziek’ karakteriseerde, bewijst hem de ultieme eer.

Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Lorenzo Viotti met werken van Adès (Three Studies from Couperin), Elgar (Celloconcert, solist Gautier Capuçon), Mendelssohn (Symfonie nr. 3), zaterdag en maandag om 20.15 uur in het Concertgebouw.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden