Opinie

‘Een halve Zuidastunnel is geen verbetering’

De voorgestelde halve Zuidasdoktunnel is geen verbetering, zo betoogt Paroollezer Roland Haffmans in dit opiniestuk. ‘Beter ten halve gekeerd dan ten halve gedwaald’. 

Werkzaamheden aan de Zuidasdok, waarbij een deel van de ringweg A10 bij de Zuidas onder de grond verdwijnt. Verder wordt de weg verbreed en komen er nieuwe openbaarvervoervoorzieningen. Beeld ANP/Lex van Lieshout

Oud-wethouder Stadig vond in 2014 de Zuidasdoktunnel een achterhaald plan, maar nu komt hij met het voorstel om de zuidelijke autotunnel toch maar wel aan te leggen (Het Hoogste Woord, vrijdag). ‘Een eenvoudige aanpassing,’ heet dit voorstel, dat ook nog eens het schrappen van de A10-verbreding betekent.

Zoals hij ook zelf aangeeft, was juist die verbreding dé reden om de A10 ondergronds te brengen. Immers, ­bovengronds, vooral aan de noordzijde, ontbreekt de ruimte voor verbreding, zeker in de huidige plannen met rijstroken voor het doorgaand autoverkeer en rijstroken voor het bestemmingsautoverkeer. Waarom dan toch de zuidelijke autotunnel?

‘Het bestaande plan wordt voor de helft uitgevoerd,’ beweert Stadig. Maar het zuidelijke deel van de huidige A10 ondergronds leggen wijkt sterk af van het Zuidasdokplan, waar elke tunnel twee gescheiden autowegen krijgt: een doorgaande met een hogere rijsnelheid en een autoweg voor de Zuidasafslagen. Er moet dus een nieuw ontwerp gemaakt worden wat leidt tot nog meer vertraging.

Dat nadeel zag Stadig over het hoofd met het vorige voorstel om af te zien van het hele tunnelplan. Nu de Zuidastunnel toch al verkort is bij een vorige bezuiniging, is de ruimtelijke en milieuwinst van de nieuwe tunnel gering.

Om station Zuid met nieuwe perrons uit te breiden, is een ondergrondse tunnel niet noodzakelijk. Onderzoek heeft dit al aangetoond en de gemeente heeft dit toen niet ontkend. Overigens was stationsuitbreiding met meer perrons nooit onderdeel van het Zuidasdok, daar was geen geld voor. Er zou alleen ruimte gereserveerd worden, zodat zo’n ­ingreep niet onmogelijk zou zijn. Pas de laatste tijd dringt de Kamer aan op een snellere uitbreiding. De Amsterdamse gemeenteraad vond zo’n spooruitbreiding niet zo belangrijk.

Ook een zuidelijke autotunnel kost tijd, zeker als de huidige plannen moeten worden aangepast. Tijdens de uitvoering is station Zuid moeilijker bereikbaar, ook wordt de noodzakelijke stationsuitbreiding uitgesteld. Met zijn voorstel om af te zien van het Zuidasdok, kan de verbetering van het station Zuid sneller uitgevoerd worden en is de overlast voor de ov-reiziger veel minder. Deze voorgestelde halve Zuidasdoktunnel is geen verbetering. Beter ten halve gekeerd dan ten halve gedwaald.

Roland Haffmans, Amsterdam 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden