In 2030 wil Amsterdam helemaal emissieloos zijn.

Opinie

‘Een emissieloze stad in 2030 is onrealistisch’

In 2030 wil Amsterdam helemaal emissieloos zijn. Beeld Getty Images

De plannen van wethouder Dijksma om bezine- en dieselwagens per 2030 te weren, zijn op haar termijn onhaalbaar, betoogt Donald Kreiken, bestuurslid Liberaal Groen, in dit opiniestuk. 

Donderdag publiceerde wethouder Sharon Dijksma haar plan voor mobiliteit in Amsterdam. Om luchtvervuiling tegen te gaan, moet al het verkeer emissieloos zijn per 2030. Dat is de goede richting, maar de gestelde termijn van 2030 is onrealistisch. Dit ultimatum voor ‘nul CO2’ komt uit de lucht vallen en lijkt zonder enige legitimiteit, het juiste wettelijke kader of draagvlak te worden doorgevoerd.

Autobranche

Volgens het plan, dat verbod op verbod stapelt, is het vanaf volgend jaar met een tweedehands diesel uit 2004 niet meer toegestaan ­binnen de Ring te komen. Vervolgens mogen de 25.000 bestelwagens, die dagelijks onze stad bevoorraden vanaf 2025 alleen nog vol­ledig emissieloos (lees: elektrisch) de stad in.

En vanaf 2030 moeten zelfs alle vervoers­middelen volledig emissieloos zijn in de bebouwde kom. Dat betekent meer dan 200.000 geregistreerde personenauto’s en de gehele ­pleziervaart in Amsterdam verplicht aan de stekker, maar vooral: alle diesel- en benzinemotoren eruit. Zelfs de autobranche vindt dit onrealistisch!

De kosten van elektrisch rijden blijven dalen. Naar verwachting zijn elektrische auto’s in 2025 goedkoper dan benzineauto’s en zal de helft van de nieuw aangekochte auto’s dan elektrisch zijn. Echter, in Amsterdam zijn op dit moment de meeste autobezitters in het bezit van een tweedehandsauto.

Zuinige benzineauto

Als Dijksma wil dat in 2030 alle Amsterdammers elektrisch rijden, dan moet voor hen op tijd een betaalbare tweedehands elektrische auto op de markt komen. Met de tot nu toe verkochte 2500 volelektrische auto’s gaat dit niet lukken. Er lijkt geen andere optie te zijn dan de aanschaf van een nieuwe, dure elektrische ­auto. Is het eerlijk voor particulieren dat hun zojuist aangeschafte zuinige benzineauto per 2025 in Amsterdam geen waarde meer heeft?

Het actieplan spreekt over subsidie en ontheffingen om deze mensen te ontzien, maar deze belofte maakt vooralsnog niet het verschil, want zoals het actieplan stelt: ‘In een later ­stadium worden de maatregelen nauwkeurig uitgewerkt’. Begrijpt de wethouder niet dat ondernemers willen weten waar ze aan toe zijn? Duidelijk is wel dat de rekening van dergelijke subsidies straks gewoon bij de inwoners wordt gelegd.

Amsterdammers worden op deze manier onverhoopt opgezadeld met een gebiedsverbod voor hun auto, boot of brommer – zonder alternatief. Het actieplan roept op deze manier vooral weerstand op. Jammer, want er zijn genoeg welwillende Amsterdammers, die bij hun volgende aankoop graag kiezen voor de schone elektrische optie.

Stip aan de horizon

Stel in plaats daarvan ambitieuze, maar realistische doelen. Zet een stip aan de horizon, maar laat mensen zelf kiezen voor schone mobiliteit, als die betaalbaar is en zij er klaar voor zijn. Moedig elektrisch rijden aan en faciliteer waar nodig; zet in op goede oplaadinfrastructuur en neem als gemeente het voortouw, bijvoorbeeld door de reeds geplande aanschaf van elektrische bussen voor het GVB. En verlaag de hoge parkeertarieven voor schonere auto’s!

Met haar ‘vrije lucht’ kan Amsterdam niet ­alleen een liberaal, maar ook duurzaam ijkpunt voor de rest van de wereld zijn. Hierbij past geen totaalverbod, maar een realistisch, eerlijk en bemoedigend plan, waardoor mensen willen meedoen.

Donald Kreiken, bestuurslid Liberaal Groen, VVD-netwerk voor politieke gedachtevorming. Beeld Babet Hogervorst
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.