Plus Column

Een eerbetoon aan Anita Porcelijn

Patrick Meershoek Beeld Maarten Steenvoort

Eeen beroemde landschapsarchitecte vertelde me eens dat het oorspronkelijke ontwerp voor de Westelijke Tuinsteden haar aan jazz deed denken. De strak in het gelid staande woonblokken vormden het thema en het vele groen soleerde daar avontuurlijk omheen, alsof Cornelis van Eesteren vingerknippend en badoebiedoebie-hummend achter de tekentafel had gezeten.

Ook de Bijlmer was jazzy, maar dat had niet zozeer te maken met het stedenbouwkundig plan als wel met Anita Porcelijn, een kleine dame die vanaf de jaren zeventig jazzconcerten organiseerde in het paviljoen van de flat Hofgeest.

Toots Thielemans, Ann Burton, Wim Overgaauw en Hans Dulfer: alle groten van de vaderlandse jazzwereld waren er wel eens neergestreken op de zondagmiddag.

Ik leerde Anita kennen op latere leeftijd. Ze was nog steeds gek op jazz, maar het overgrote deel van de buitenwereld deelde die belangstelling allang niet meer. Bij elk bezoek aan haar favoriete lunchroom oefende ze nog zware druk uit op de eigenaar om eens wat goede jazz in de zaak te draaien, maar de man wees dat aanbod vriendelijk maar beslist van de hand.

Ook van het jazzconcert des levens krijgt niemand een program en Anita overleed vijf jaar geleden op 77-jarige leeftijd. Dat ze in de Bijlmer gelukkig nog niet vergeten is, bleek afgelopen zaterdag. Haar naam kwam een paar keer in lovende zin voorbij tijdens het muzikale eerbetoon aan Boy Edgar, in hetzelfde Hofgeest waar Anita tientallen jaren achtereen haar jazzconcerten had gehouden.

Edgar was niet alleen jazzmusicus en verzetsheld, maar ook de eerste huisarts van de Bijlmer met een praktijk in Hofgeest. Hij kreeg nu een brug naar zich vernoemd. Ter plaatse bleek het feitelijk om een viaduct te gaan, maar er was niemand die daar een punt van wilde maken. Een vernoeming is een vernoeming, en zolang het geen toegangsweg naar een lekkende kerncentrale betreft, mag de overledene niet mopperen.

Na afloop van het officiële gedeelte was er levende muziek ter ere van de doden. Een paar vroegere bandleden van Edgar waren komen opdraven, onder wie drummer John Engels, die een halve eeuw geleden al meespeelde op de eerste plaat van Boy's Big Band en zich de optredens in het paviljoen van Hofgeest nog wel kon herinneren.

Het werd een prachtige middag. Gerrie van der Klei, de vroegere zangeres en muze van de bandleider, zong een paar nummers en kreeg gezelschap van Graziëlla Hunsel, de huidige first lady of jazz in de Bijlmer.

Mooi moment: de band speelde de klassieker Take the A-train, maar toen de trein niet snel genoeg ging naar de zin van Engels, voerde de drummer grijnzend en zonder overleg het tempo op, zodat de collega's nog hard moesten hollen om de trein niet te missen.

Ik weet niet of er nog naamloze bruggen over zijn in de buurt van Hofgeest, maar misschien is het geen gek idee om er ook nog een te vernoemen naar Anita Porcelijn. Het mag ook een viaduct zijn.

Reageren? patrick@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden