Opinie

'Eén dag per jaar is Amsterdam totaal gay en tolerant'

Initiatiefnemers van de Amsterdam Pride vrezen politieke inperking van de botenparade. 'Zichtbaarheid is de essentie van emancipatie', betogen ze in dit opiniestuk.

Beeld ANP

Met een online enquête peilt GroenLinkswethouder Rutger Groot Wassink namens de gemeente Amsterdam het draagvlak voor de botenparade van de Amsterdam Pride. Binnen de homogemeenschap is er grote angst dat dit soort peilingen een opmaat is voor ernstige beperkingen van het Pride-evenement.

GroenLinks wekt de indruk met de summiere enquête de tegenstemmen van de Gay Pride te willen mobiliseren. Denkt GroenLinks soms dat de emancipatie is afgerond? Leest GroenLinks geen kranten? Kijkt ze niet naar nieuwsberichten? Is in de ogen van GroenLinks de discriminatie geheel verdwenen?

Bestuurders van Amsterdam, ga eens navraag doen bij de Amsterdamse politie. Vraag eens hoeveel gevallen van homogerelateerd geweld er jaarlijks plaatsvinden, ook nog in ons kleurrijke en diverse Amsterdam. Hoeveel homo's durven er nog hand in hand te lopen? Leest de wethouder niet de recente uitspraken van Johan Derksen of de scheldkanonnades via sociale media?

De Nederlandse wetgeving is steeds liberaler, maar de veilige openbare ruimte wordt ieder jaar kleiner voor de regenbooggemeenschap. De verharding in de maatschappij is al enige jaren gaande.

De extravagante en wereldberoemde botenparade duurt slechts één middag per jaar, minder dan vijf uur. Eén dag per jaar is Amsterdam van ons. Die middag is Amsterdam 'all inclusive' en totaal gay en tolerant.

Eén middag de plek waar de gehele homogemeenschap zich veilig voelt. En dan komt GroenLinks nu met dit onzalige plan om die veilige openbare ruimte van de homogemeenschap in te perken. Die vijf uur is kennelijk nog te lang.

Uit de ramen hangen
Sommige bestuurders plaatsen het liefst een groot hek rond de stad. Een stad alleen voor bewoners. Bezoekers worden zo veel mogelijk geweerd, of ze moeten veel betalen. In de ogen van het linkse stadsbestuur gaat het om vergaande overlast.

Wie echter goed kijkt, ziet dat er groot draagvlak is onder de Amsterdamse bevolking voor Pride Amsterdam. Bijna alle bewoners langs de route van de botenparade vlaggen tijdens de Pride. Uit alle ramen hangen bewoners, om niks te missen van de botenparade. Al 23 jaar.

Het overgrote deel van de bewoners langs de grachten, we schatten 97 procent, doet enthousiast mee aan de Pride. Waarom dan toch luisteren naar die heel kleine groep mensen, die het sowieso nergens mee eens is? Waarom laten we de honderdduizenden bezoekers niet vijf uur samen de solidariteit vieren? En inderdaad met ook een beetje muziek erbij?

Na het weghalen van de letters 'I amsterdam' lijkt dan nu de wereldberoemde botenparade aan de beurt. Willen de kersverse bestuurders het grootste solidariteitsevenement van Nederland monddood maken?

Emanciperen en zichtbaarheid zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden. Zichtbaarheid is de essentie van emancipatie. Je kunt niet stilletjes emanciperen, ergens achteraf, vanaf een industrieterrein op het Westelijk Havengebied.

Emancipatie doe je samen. Alle vormen van emancipatie vragen om gehoord en gezien te worden. De vrouwenemancipatie was nooit gelukt zonder luide en opvallende acties en demonstraties. Ook de #MeToo-acties zijn keihard hoorbaar.

De Pride is een burgerinitiatief. Een burgerinitiatief nodigt uit tot deelname. Die uitnodiging geldt voor iedereen. Een feest van ons allemaal. Een feest met inhoudelijk randje. Geen incrowdfeestje, dat zich afspeelt buiten het zicht van de maatschappij.

Industrieterrein
GroenLinks heeft vanaf de beginjaren van de Pride, in 1996, al meegevaren met de botenparade. In 2018 stond de kersverse burgemeester Halsema als de eerste trotse hetero-burgermoeder op de gemeentelijke boot.

Femke zwaaide zeer enthousiast naar de honderdduizend bezoekers van de Amsterdam Pride. Ze bleef drie uur achter elkaar zwaaien. En wat niet vaak gebeurt bij politici, iedereen zwaaide gezellig terug. Laten we voor Femke en de Pridegemeenschap hopen dat iedereen ook in 2019 zal kunnen blijven zwaaien.

Emancipatie wordt nooit een succes vanaf een verwaaid industrieterrein in het Westelijk Havengebied.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.