Ingezonden brief

'Eén commercial van anderhalve minuut maakt ons weer wakker'

We zijn gemaakt om thuis te zijn en feest te vieren. Vaak vergeten we dat en er is heel wat nodig om tot onszelf te komen, schrijft Tim Vreugdenhil in een ingezonden brief.

Vierenveertig miljoen mensen hebben de Duitse Edeka-commercial bekeken waarin een opa zijn (klein)kinderen elk jaar tevergeefs aan het kerstdiner probeert te krijgen. Jaar na jaar zijn ze te druk. Het lukt pas wanneer de oude man in plaats van een kerstkaart zijn overlijdensbericht stuurt.

Dan haast de familie zich naar huis, met wroeging natuurlijk. Daar staat vreemd genoeg een gedekte tafel klaar. Als het 'bedrog' wordt ontdekt, vallen de familieleden elkaar in de armen. Het feest kan eindelijk beginnen. Merry Christmas!

Tijd voor jezelf
Het filmpje #heimkommen raakt bij veel mensen een gevoelige snaar. Het brengt treffend in beeld hoeveel er voor nodig is om ons, moderne mensen, aan tafel te krijgen, om ons stil te zetten. Want we leven in een hectische tijd. Velen van ons zijn druk met het najagen van doelen en dromen. Hoe groter je netwerk, des te moeilijker de keuze: wat doen we dit jaar?

De voorbereiding op de kerstdagen is voor een deel 'kerststress' geworden - wij zijn de eerste samenleving die zo'n term gebruikt. Wie komt eraan toe om tijd voor zichzelf te reserveren? Voor je het weet zijn de kerstdagen voorbij. Alleen de afwas en de lege flessen blijven over. Je bent opnieuw niet aan jezelf toegekomen.

Fenomenale zin
De Duitse supermarkt en zijn reclamebureau hebben dankbaar gebruik gemaakt van een beroemd verhaal van Jezus. In zijn parabel over de verloren zoon zien we eerst een oude vader jaren aan tafel zitten. De zoon heeft de deur van het ouderlijk huis dichtgeslagen. Jaar na jaar viert hij kerst in een ver, vreemd land. Geld en vrienden zijn er in overvloed. Toch komt die jongen op een dag naar huis, met lood in zijn schoenen. Vader komt hem tegemoet gerend en valt hem om de hals. Het feest kan beginnen.

In Jezus' oorspronkelijke verhaal hoeft de vader geen stunt uit te halen. Het keerpunt is hier een fenomenale zin: 'Toen kwam de zoon tot zichzelf.' Door omstandigheden gedwongen stapt hij uit de hectiek, gaat nadenken en luistert naar de stem van zijn hart. En gaat op weg naar huis.

Tomtom
Wie het wil horen, bespeurt in dit verhaal iets over God. Maar het werkt ook zonder expliciete theologie. Jezus verklaart de emotie die Edeka oproept. We zijn gemaakt om thuis te zijn en feest te vieren. Daar ligt onze bestemming. Kerst is een kans om een stapje dichter bij dat doel te komen. Vaak vergeten we dat. Er is heel wat nodig om tot onszelf te komen. In het verhaal van Jezus zelfs een hongersnood. En toch. Eén commercial van anderhalve minuut maakt ons weer wakker.

En anders wel een andere variatie op het kerstverhaal. Driving home for Christmas, zeker. Stel je tomtom op tijd in.

Wilt u reageren op deze ingezonden brief? Dat kan. Scroll een beetje naar beneden om een reactie te plaatsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden