Lezersbrieven

'Een brug over het IJ is logisch, maar mag niet te steil worden'

Paroollezers Joop Lahaise en Bas Guis zijn het eens met de komst van een brug over het IJ, alleen mag de brug niet te steil worden voor fietsers. 'Waarom dan geen lage brug?'

Beeld Eva Plevier

Moderne tijden

De bouw van een brug over het IJ is een logische ontwikkeling, schrijft Bas Kok zaterdag in Het ­Parool. Kijk maar naar Londen, Parijs en al die andere serieuze steden. Nu is Amsterdam nog lang geen miljoenenstad en is er nog iets dat de stad aan het IJ van vrijwel alle andere steden onderscheidt: Amsterdammers fietsen.

En dat is best een dingetje om rekening mee te houden als je het IJ wilt overspannen en ook nog bevaarbaar wilt houden voor op z'n minst de binnenvaart. Dan moet zo'n brug enorm hoog worden en toch geen Mont Ventoux, onneembaar voor ­gewone stadspeddelaars.

Zo'n brug begint met een paar flinke haarspeldbochten om de hellingbaan niet tot voorbij Artis te laten lopen; wie weleens in de bergen heeft gereden, begrijpt zeker wat ik bedoel. Een van de schetsen van de brug tussen Java-eiland en Noord liet zoiets zien.

Fraai is het niet en een ongetrainde fietser zal zich ondanks die kunstgreep ook niet snel aan een klim over de Javabrug wagen.

De oplossing moet in de moderne tijd worden gezocht, in de mechanisatie. Een lopende band dus of rollend trottoir, zoals op vliegvelden. Met zo'n voorziening is ook een ander probleem op te lossen: het slimmer benutten van de IJtunnel.

Reserveer één tunnelbuis voor autoverkeer in twee richtingen en maak van de andere een verbinding voor langzaam verkeer met één rijstrook, voorzien van rolband, voor fietsers en voetgangers en de andere voor bromfietsen, Canta's en ander gemotoriseerd spul dat niet door de autotunnel mag en liefst ook niet op de pont. Lijkt mij het onderzoeken waard.

Joop Lahaise, oud-deelraadslid ­Amsterdam-Centrum

Pontonbrug

Een brug over of een tunnel onder het IJ kan niet te steil gemaakt worden voor voetgangers en fietsers. Waarom dan geen lage brug zoals de Koningin Emmabrug in Willemstad op Curaçao?

Deze versie kan fietsers, voetgangers en hulpdiensten ruim baan ­geven, recht achter het Centraal ­Station. Aan beide kanten kunnen de ponten gewoon blijven bestaan voor de ver(de)re bestemmingen en wanneer de pontonbrug open is voor het vaarverkeer. Amsterdam krijgt er een zeer uitnodigende manier van oversteken bij.

Bas Guis, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden