Opinie

‘Een brug bij het Azartplein? De fietser leid je niet zomaar om’

De commissie-D’Hooghe heeft ambitieuze plannen. Enkele bruggen moeten Noord en het Centrum met elkaar verbinden. Architect Syb van Breda is minder enthousiast.

De ruimte achter het Centraal Station waar voetgangers en fietsers elkaar kruisen.Beeld Mats van Soolingen

De beide opdrachtgevers van de commissie-D’Hooghe zijn vast tevreden: de gemeente Amsterdam zal in de plannen haar brug (zelfs bruggen) krijgen en Rijkswaterstaat zijn ongestoorde passage van de binnenvaart. Iedereen blij.

Maar de inwoners van de stad dan, speciaal de noorderlingen? Het is nu weliswaar heel druk op de pont, maar je kunt in elk geval daar oversteken waar je wilt. De overgrote meerderheid doet dat bij het Buiksloterplein. Dat is logisch, want de kortste route, ook als je niet CS als eindbestemming hebt.

De commissie heeft bedacht dat dat zo niet kan blijven. Het is ‘te druk’ bij CS en dus moeten de fietsers voortaan maar een eind om gaan rijden als ze het IJ willen oversteken. Via het Azartplein of de Haparanddaam. De laatste optie is zo gek nog niet. De grootste groei van Noord is in de komende decennia aan de noordwestzijde: NDSM, Havenstad, Zaandam. Maar een brug bij het Azartplein? Bijna een kilometer lang, een oversteek die nu aantoonbaar nauwelijks klandizie zal hebben? Het minst gebruikte pontje van de stad?

Het is de bestuurders twintig jaar geleden niet gelukt om de Amsterdamse fietsers een luttele paar honderd meter te laten omfietsen om het Rijksmuseum. Zou het nu wel lukken om ze enkele kilometers bij het Azartplein te laten omrijden? Over de nieuwe Ring? Fietsers rijden liever niet over ringen, fietsers nemen de diagonaal. Ringen zijn voor auto’s of trams.

De drukte bij CS wordt eerst en vooral veroorzaakt door hordes toeristen te voet. Die komen uit het station en ‘vertrappen’ het Damrak, de Dam en de Wallen. De fietsers die achter CS van de pont afkomen, landen daar op een zeer breed fietspad en worden vervolgens om het drukste deel heen geleid (Nieuwezijds Burg­wallen, Geldersekade en nog verder buitenom). Het is niet uit te leggen dat trein, metro, tram, bus en fietser vanaf Zuid wel bij het station mogen komen en vanuit Noord niet.

Achter CS komt alleen een voetgangerstunnel. Fietsers mogen hun stalen ros aan de hand meenemen in de lift, zodat ze ‘gedomesticeerd’ door de tunnel naar de overkant kunnen. Dat is toch gewoon klinkklare onzin? Fietsers laten zich niet domesticeren. Die stappen gewoon op onder aan de lift en fietsen dan naar de overkant, dwars door het lopende publiek.

Als er dan toch een tunnel aangelegd wordt achter het station, doe het dan goed en maak hem geschikt voor voetgangers én fietsers. De commissie kiest daar nu niet voor, omdat een fietstunnel een ‘aanzuigende werking’ zou hebben. ‘Aanzuigend’ is jargon voor: ‘door velen gewenst’. Natuurlijk is een fietstunnel hier door velen gewenst, het levert de snelste verbinding op en daar gaat het om.

Als je echt genereus wilt verbinden, doe dat dan voor iedereen en overal. Dus ook daar waar de gebruikers erom vragen, al 200 jaar.

Syb van Breda, Architect en bedenker van onder andere het plan IJklopper: een tunnel onder het IJ vanaf de achterkant van het Centraal Station.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden