Lezersbrieven

'Een brug achter Amsterdam CS is goed voor de sociale veiligheid'

Deze week verschenen meerdere berichten over de brug over het IJ. Paroollezers reageren.

Ed Eringa: 'Conclusie: iemand hier hanteert fopnormen en vermoedelijk zijn dat niet de bouwers van de Nesciobrug'Beeld ANP

Mont Ventoux

In Het Parool van woensdag wordt beschreven hoe een brug over het IJ er ongeveer uit gaat zien: een hoogte van 12 meter en een helling van 1500 meter, ongeveer van Java-eiland tot Artis. Daarmee lijkt de beoogde brug technisch bijna onmogelijk en een ware Mont Ventoux voor fietsers. Einde brug?

Nee: deze informatie kan niet kloppen, en het bewijs daarvoor is van staal. Volgens de geraadpleegde ingenieur van Arcadis gaat het hier om toepassing van standaard geldende normen voor fietsbruggen en bruggen over binnenvaartroutes. Diezelfde normen gelden dus ook voor fietsbruggen over het Amsterdam- Rijnkanaal, dat in het verlengde van het IJ ligt en dezelfde vaarroute-classificering heeft.

En wat blijkt? Alle bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal zijn 9,5 meter hoog, geen 12 meter. Oftewel: een containerschip van 11 meter hoog dat onder de Javabrug doorvaart zou bij de Amsterdamse brug moeten stoppen, drie kilometer verderop.

Dan die eindeloze helling: een fietsbrug van 9,5 meter hoog zoals de Nesciobrug heeft hellingen van zo'n 400 meter, volgens dezelfde normen die Arcadis zegt te hanteren. De Jan Schaeferbrug dan, in het verlengde van de ­Javabrug: 7 meter hoog, helling 200 meter lang: onmogelijk volgens de Parool-normen.

Conclusie: iemand hier hanteert fopnormen en kan niet rekenen, en vermoedelijk zijn dat niet de bouwers van de Nesciobrug.
Ed Eringa, Amsterdam

Hellingbaan

Bij alle suggesties over de brug over het IJ mis ik de optie: vlak achter CS. Het station heeft een lengte van ruim 500 meter. Als je daar een hellingbaan over de lengte maakt en dat met haarspeldbochten twee keer herhaalt ,heb je de benodigde 1500 meter om op hoogte te komen.

En je maakt een prachtbalkon met uitzicht over het IJ, de binnenstad en het CS. Dus die weg niet te smal maken: men gaat daar staan kijken. Dat is ook goed voor de (sociale) veiligheid.
Bert Runhaar, Amsterdam

Makke schapen

In de jaren zestig ging ik elke schooldag met de pont. Met de fiets reden we 's morgens in de fuik van twee hekken en een ketting, waar een politieagent het beheer over had.

Als makke schapen stonden we dan te wachten tot de pont volgeladen was met auto's en er voor de fietsers een ruimte overbleef van een paar meter.

De ketting ging naar beneden en dan was het haasten voor een goed plekje. Als je een van de laatsten was, stond je met het achterwiel op de klep en als die omhoog ging, schoof je fiets tussen zijn collega's, waarbij je nylonkousen aan flarden gingen.
Loes Molenmaker-Laarman,Vorden

Zie ook: Zal die ene brug over het IJ echt helpen?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden