Drie suggesties voor verbetering van het hop-on-hop-offvervoer

Hop-on-hop-offachtige systemen kunnen voor een betere spreiding van toeristen zorgen, door slimmere, schonere en leukere vormen te bedenken, stelt Walther Ploos van Amstel.

Een hop-on hop-offbus op de Dam. Beeld anp

De hop-on-hop-off-toeristenbussen moeten uit de binnenstad verdwijnen. SP, PvdA en GroenLinks in het stadsdeel Centrum willen dat er naar alternatieven wordt gezocht.

In mei 2015 zou de Stadsregio Amsterdam opnieuw een concessie mogen afgeven aan de exploitant. De bestuurscommissie van stadsdeel Centrum adviseert de gemeenteraad de stadsregio te verzoeken vanaf 2017 geen nieuwe concessie te verlenen. Er zouden met de komst van de Noord/Zuidlijn en het herstellen van de 'circle-tram' voldoende opties zijn voor de bezoekers.

Gastvrij, snel, betrouwbaar
Maar kan Amsterdam wel zonder een hop-on-hop-offachtig systeem dat toeristen langs 'topattracties' als Gassan Diamons, het Anne Frank Huis, de musea en de Heineken Experience voert? De hop-on-hop-offbus kan misschien wel bijdragen aan meer spreiding van bezoekers door de stad.
Moet er niet eerst een evaluatie van de afgelopen vijf jaar plaatsvinden? Wat vinden bezoekers, ondernemers en bewoners eigenlijk? En wat is de langetermijnvisie op het vervoer van bezoekers in Amsterdam?

Geen enkel plan werkt als de bezoekers er niet beter mee worden bediend. Ontwikkel daarom vervoersdiensten die hen gastvrij, snel, betrouwbaar, veilig, plezierig, goed geïnformeerd en met een enkele ticket van A naar B brengen. Laten we hen ook verleiden tot fietsen en wandelen. Een hop-on-hop-off-faciliteit kan daarin misschien wel een nuttige rol vervullen. Het kan slimmer, schoner en leuker.

Drie suggesties
Ik heb drie suggesties. Ten eerste: zorg voor vervoersmiddelen op de hop-on-hop-off-lijn die beter bij de maat van Amsterdam passen: kleiner, dertig kilometer per uur en honderd procent elektrisch. Samen met bijvoorbeeld studenten van de Hogeschool van Amsterdam kan de exploitant een 'living lab' starten in het kader van Amsterdam Smart City. Ten tweede: zorg op de halteplaatsen voor leenfietsen, goede verbindingen met het Amsterdamse openbaar vervoer van het GVB en het hoofdnet voor voetgangers.

Ten derde: regel een enkele ticket voor alle vervoersmogelijkheden in Amsterdam. De hop-on-hop-of-lijn zou ook moeten werken als hop-on en hop-off naar het gewone openbaar vervoer, de fiets of het wandelgebied.
Er ligt huiswerk voor de gemeenteraad, de Stadsregio Amsterdam en de mogelijke exploitanten om hier nog eens goed over na te denken.

Walther Ploos van Amstel

is lector urban technology aan de Hogeschool van Amsterdam
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.