Opinie

‘Docenten en leerlingen worden gedwongen te doen wat de rest wordt ontraden’

De middelbare scholen gaan vanaf maandag weer open. Twee Amsterdamse docenten schrijven over hun zorgen: leraren zijn tegelijkertijd bezorgd en gemotiveerd om weer fysiek les te geven. En: vergeet de leerlingen niet.

‘Onderzoek in Frankrijk toont een hoog besmettingspercentage onder leerlingen en docenten en juist minder binnen het gezin.’Beeld ANP

In de maanden voorafgaand aan de zomervakantie hebben docenten hun stinkende best gedaan een alternatief te bieden voor de leerlingen die noodgedwongen thuiszaten als gevolg van coronabeperkingen. Er ontstond een goed alternatief in de vorm van online onderwijs, waarbij docenten veel real life contact hadden met hun leerlingen via chat en telefoon. En met succes: bijna alle leerlingen in basis- en voortgezet onderwijs hebben het schooljaar succesvol afgerond. Meer leerlingen dan ooit zijn geslaagd voor hun examen.

En dan nu de start van het nieuwe schooljaar. Docenten zijn bezorgd over het welzijn van hun leerlingen en het onderwijsgevend en ondersteunend personeel. Er is sprake van een nieuwe coronagolf en wereldwijd worden maatregelen aangescherpt.

Die bezorgdheid is terecht. Dagelijks tonen nieuwe onderzoeken aan dat jongvolwassenen een belangrijkere factor zijn in de verspreiding van het virus dan eerder gedacht. Kleine kinderen verspreiden het virus niet of nauwelijks, maar tieners wel. Ook zijn er meer gevallen bekend van uitbraken onder jongeren: vandaar de beperkingen bij jongerenreizen, introductieweken en dansfeesten.

Onderzoek in Frankrijk toont een hoog besmettingspercentage onder leerlingen en docenten en juist minder binnen het gezin. Datzelfde blijkt uit onderzoek in een zomerkamp in Georgia, Amerika: 350 kinderen werden begeleid door 250 tieners van gemiddeld 17 jaar. Eind juni bleken er 260 van de 340 getesten besmet. Dus ja, docenten zijn ongerust.

Nu de zomervakantie voorbij is, moeten juist zij met dertig leerlingen in krappe klaslokalen zitten, dicht opeengepakt in niet of slecht geventileerde ruimtes. Docenten en leerlingen worden gedwongen te doen wat alle andere mensen wordt ontraden. Mondkapjes, beschermend plexiglas, grote lokalen en goede ventilatie kunnen die bezorgdheid indammen.

Onderwijsbonden en minister laten niks van zich horen. Geef daarom de bezorgde docenten en schooldirecties de mogelijkheid een veilige schoolomgeving te creëren. Kleinere groepen, 1,5 meter afstand voor tieners en docenten en goede ventilatie. Zonder dat geen veilig onderwijs.

Siep de Haan (docent wiskunde), Amsterdam

In de discussie over de start van de scholen heb ik over één groep te weinig gehoord of gelezen: de leerlingen die zelf bang zijn, bijvoorbeeld om vaders en moeders, broertjes en zusjes, opa’s en oma’s met zwakke gezondheid te besmetten. Of leerlingen die zelf een zwakke(re) gezondheid hebben. Het is belangrijk om deze groep ook te zien en te horen in de hele discussie hoe we de scholen veilig en verantwoord heropenen.

Niet alleen docenten vinden het spannend en soms een beetje eng om weer te beginnen, dat geldt zeker ook voor deze groep leerlingen. Of die hun mening kunnen of durven geven en of die zelfstandig afstand willen of kunnen houden, of tegen de groepsetiquette in een mondkapje durven dragen, durf ik te betwijfelen.

Schoolleiders en docenten: heb ook oog en aandacht voor deze groep. Niet alle leerlingen staan te trappelen.

Emile Heussen (docent Hyperion Lyceum), Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden