Derk Sauer. Beeld Artur Krynicki

Dit moet het decennium van Sint-Petersburg worden

Plus Derk Sauer

Toen ik dertig jaar geleden naar Rusland kwam, liep die reis via Helsinki. Omdat Moskou nog geen westerse autodealers kende, haalde ik in de Finse hoofdstad een Volvo op. Via Vyborg reed ik door niemandsland naar wat toen nog Leningrad heette.

De volgende etappe was Moskou, ruim 600 kilometer verderop. Het werd een lange dag over een drukke tweebaansweg door ontelbare Russische dorpjes met karakteristieke houten huisjes. Ver na donker arriveerde ik in Moskou.

In al die jaren veranderde er weinig aan de verbinding tussen de twee Russische miljoenensteden. Plannen om een snelweg aan te leggen kwamen en gingen, hier en daar werd de weg wat verbreed, maar in minder dan tien uur viel de afstand niet af te leggen.

Tijdens lezingen gebruikte ik de Sint-Petersburg-Moskouroute altijd als een metafoor voor de staat van het land. Veel goede intenties, maar aan de uitvoering schort het nogal eens.

Sinds kort ben ik de metafoor kwijt. Eind november opende Poetin een prachtige nieuwe snelweg. Je moet er wel tol voor betalen – om­gerekend zo’n 30 euro – maar dan zoef je wel in zes uur naar Sint-Petersburg, intussen genietend van het landschap van bossen en meren.

De afgelopen jaren onderging Moskou een ware metamorfose. Zelfs de grootste criticasters moeten toegeven dat de Russische hoofdstad nu een van de fijnste wereldsteden is om in te wonen. Wandelboulevards, fietspaden, parken en nieuwe metrostations; het kan bijna niet op.

2020 is het begin van wat het decennium van Sint-Petersburg moet worden. De geboortestad van Poetin en de stad van Peter de Grote ademt geschiedenis – net als Amsterdam – maar lijkt ook stil te staan. Veel gebouwen zijn verwaarloosd, de trottoirs zijn gescheurd en het openbaar vervoer is een rommeltje.

Een nieuwe, dynamische burgemeester brengt hier verandering in, met ruime finan­ciële steun van Poetin. Binnen twee jaar krijgt de stad 1700 nieuwe hybride bussen. Er worden 15 procent bomen bij geplant om Sint-Petersburg te vergroenen. In het centrum komt een prachtig nieuw park langs de oevers van de Neva, geïnspireerd door het populaire Zaryadye Park in Moskou.

Een nieuwe hogesnelheidstrein met Moskou moet de reistijd naar 2,5 uur terugbrengen en in maart gaat de Gazpromtoren open: de eerste high rise in Sint-Petersburg en met 462 meter meteen het hoogste gebouw van Europa.

Sinds 1 oktober zijn toeristen uit 59 landen zonder visum welkom in Sint-Petersburg, waardoor de stad weer ‘het raam naar Europa’ wordt waar Peter de Grote op hoopte. Dit jaar krijgen de Easyjets en Ryanairs ook toestemming om op Pulkova te vliegen, waardoor een stedentrip naar Sint-Petersburg binnen bijna ieders bereik ligt.

Ik kan eenieder aanraden van de nieuwe mogelijkheden gebruik te maken. Geen column of artikel kan op tegen het met eigen ogen ervaren van Rusland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden