Plus

Dit is onze Efteling. Dit is oud-Hollandsch. Dit is fantastisch

Gijs Groenteman Beeld Linda Stulic

Ik heb een diepe, diepe liefde voor de Efteling. Ik kom er al mijn hele leven. En nog altijd ga ik elke februarivakantie drie dagen met een stel andere Eftelingfanaten in een Efteling-Boschhuischje (zoveel mogelijk met -sch schrijven, dat hoort zo) zitten, alwaar wij ons geheel onderdompelen in het Eftelinggevoel.

De Efteling is briljant. Omdat je, zodra je het parkeerterrein van het park oprijdt, ondergedompeld raakt in de Efteling-sfeer, waar je pas uitkomt als je weer vertrekt.

Zoals je in een theater nooit in de coulissen kan kijken alwaar de technici in het werklicht bezig zijn, of je in een restaurant niet ziet hoe de koks in je eten staan te spugen, zo zie je in de Efteling alleen maar de kitscherige, Oud-Hollandsche buitenkant.

Nooit zal je in de Efteling een systeemplafond zien, alles is weggewerkt achter quasi-gebarsten oude muren, door Anton Pieck zelf ontworpen. Bij de Efteling moet een stel puristen werken dat de Eftelingvisie tot in het absurde door weet te voeren.

De andere Eftelingbezoekers vind ik ook altijd erg lief. Met bolderkarren vol gesmeerde broodjes en thermosflessen koffie stappen ze er rond, van opa tot en met baby, met een wellustige blik in hun ogen: dit is onze Efteling. Dit is oud-Hollandsch. Dit is fantastisch. Een emotie die ik geheel met ze deel.

Natuurlijk heeft de Efteling, zoals elk oud-Hollandsch icoon, ook een duister, racistisch kantje. De attractie Monsieur Cannibale - een stel snel ronddraaiende kookpotten met in het midden een karikaturale Afrikaan met een lepel door zijn neus - en het Carnaval Festival - een tocht door de wereld waar het gehele continent Afrika wordt afgedaan met een orang-oetan en een stel bosjesmannen met dikke lippen en gouden oorringen - staan gebroederlijk tegenover elkaar, op een plek die wij het Racismeplein noemen.

Nu gaat de Efteling, geheel uit zichzelf, Carnaval Festival vernieuwen.

Uiteraard om het gedateerde racisme uit de attractie te verwijderen, maar daar zouden de pro-Zwarte Pietbezoekers boos om worden, dus ze zeggen dat het is om de attractie klimaatneutraal te maken.

In ieder geval gaat de hele operatie 3,5 miljoen euro kosten en zijn er alweer allerlei mensen boos.

En de arme marketingafdeling van de Efteling maar laveren. Het is duurzaamheid troef in de nieuwsbrief. Alleen voor de goede verstaander staat er: 'Carnaval Festival blijft herkenbaar voor iedereen. Het wordt nog meer een feestje, alleen dan van deze tijd.'

Met man en macht probeert 'content-marketeer Sanne', die de brief geschreven heeft, elke vorm van maatschappelijke discussie weg te houden bij de Efteling. Want zoals je bij de Efteling geen systeemplafond mag zien, zo mag het park ook geen podium voor maatschappelijke discussie worden. Het moet oud-Hollandsch gezellig!

Succes, Sanne. Ik heb mijn laatste ritje in de oude, vervuilende attractie gemaakt, en ik hou nog altijd zielsveel van de Efteling.

Gijs Groenteman (1974) is schrijver, presentator en journalist. Wekelijks schrijft hij voor Het Parool een column.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden