Lezersbrief

'Dijksma jaagt bewoners op kosten'

Vier Paroollezers reageren op het besluit van wethouder Dijksma om auto's voor 2030 uit de binnenstad te weren.

Wethouder Sharon Dijksma Beeld anp

Als je zoals ik - grondlegger in 1963 en eerstverantwoordelijk uitvoerder van gemeentelijk onderzoek naar luchtverontreiniging - bekend bent met de ontwikkeling ervan, werkt de paniekerige besluitvorming van het Amsterdamse gemeentebestuur over het elektrificeren van het autoverkeer op je lachspieren.

Om met het autoverkeer te beginnen. De verkeersdichtheid is naar schatting nog niet de helft van die in de jaren zestig en zeventig, toen er dagelijks alleen al in de Leidsestraat in beide richtingen een langzaam rijdende file uitlaatgassen stond uit te blazen. En dan ook nog per auto zeker tweemaal meer dan de auto's van tegenwoordig.

De metingen in de jaren negentig gaven een dermate daling van de gehaltes aan stikstofoxiden en fijnstof van het wegverkeer te zien, dat mijn medewerkers de aardigheid in hun werk begonnen te verliezen: "Mijnheer Heida, heeft dit nog wel zin?"

Ik laat dan maar rusten dat tot aan de jaren zestig, toen het aardgas als verwarmingsbron kwam, huizen en bedrijfspanden met steenkool werden verwarmd.

De daarmee samenhangende luchtverontreiniging, van met name zwaveldioxide en stofdeeltjes, moet toen zijn hoogtepunt hebben bereikt. De metingen wezen daar ook op.

En dan, het hoofdargument: ­Amsterdammers leven gemiddeld één jaar korter. Korter dan wie, blijft onbenoemd, maar dit toeschrijven aan de luchtverontreiniging van het autoverkeer - wat ­wethouder Dijksma doet - slaat ­nergens op.

Al was het alleen maar omdat reeds lang bekend is dat grotestadbewoners hoe dan ook korter leven dan mensen erbuiten. Tenslotte zijn er tientallen invloeden die de duur van een mensenleven bepalen, waarbij het statistisch volstrekt onmogelijk is een daarvan - luchtverontreiniging - als schuldige aan te wijzen.

Hoe dan ook, het besluit van het Amsterdamse gemeentebestuur om vanaf 2030 uitsluitend nog elektrische auto's in de stad toe te laten, heeft alleen betekenis voor het op kosten jagen van vele duizenden ­inwoners; met gezondheid heeft het weinig tot niets van doen.

Henk Heida, Amsterdam. Oprichter van het Gemeentelijk Centraal Milieulaboratorium, en later van Onderzoek, Milieu en Geotechniek van de gemeente Amsterdam.

PvdA-wethouder Sharon Dijksma wil dat dieselauto's van voor 2005 volgend jaar al verdwenen zijn (Het Parool, vrijdag). Vervolgens meldt u dat als laatste de inwoners aan de beurt komen. Dat is nogal tegenstrijdig met het eerste bericht over de dieselauto's.

Die zijn namelijk óók van Amsterdammers, die komen volgens Dijksma's plannen dus als eerste aan de beurt. Inwoners van Amsterdam die hierdoor gedwongen worden hun auto weg te doen, zouden die financieel in staat zijn die volgend jaar te vervangen door een elektrische auto?

Ruud van Ieperen, Amsterdam

Sharon Dijksma: eindelijk iemand, die vooruit weet te kijken; iemand, die over problemen nadenkt en daar ook de consequenties uit durft te trekken: hulde.

Pierre Daanen, Amsterdam

Amsterdam weert vanaf 2030 alle benzine- en dieselauto's uit de stad. Op zich een mooi streven, of het realistisch is laat ik in het midden, maar wel opmerkelijk dat de MRA (Metropool Regio Amsterdam), het samenwerkingsorgaan van alle gemeenten rond Amsterdam en Amsterdam, daar zelf blijkbaar geen enkele rol in heeft gespeeld.

Duurzaamheid en mobiliteit zijn speerpunten van de MRA, maar Amsterdam bedenkt geheel op eigen houtje dit plan. Kritisch heroverwegen van de doelstellingen van de MRA is nodig, want nu lijkt het erop dat Amsterdam de MRA alleen gebruikt als het haar goed uitkomt.

Noud Bijvoet, Laren

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.