Opinie

'Die hele deeleconomie is gewoon een marketingtruc'

Het begrip deeleconomie is een marketingtruc, schrijft Marty Zwaan dinsdag in een opiniestuk. Niets nieuws onder de zon, de huidige wetten zijn toepasbaar. Laten we ophouden met die flauwekul.

'We doen net of het heel sociaal is om je kamertje voor 300 euro per nacht aan toeristen te verhuren' Beeld anp

Deze zomer woon ik sinds 25 jaar in Amsterdam. Net lang genoeg om in een Amsterdamse kroeg een biertje te kunnen bestellen zonder in het Engels te worden aangesproken. Maar ik ben het gewend om als toerist te worden behandeld.

Ik ben geboren en getogen in de Bollenstreek en daar was Duits veertig jaar geleden de voertaal. Als we naar het strand in Noordwijk gingen, hing het daar vol met bordjes 'Zimmer frei'.

De Noordwijkse gezinnen sliepen in de schuur, terwijl ze hun huis de hele zomer verhuurden aan Duitse badgasten. Niet per se voor de aardigheid, maar om de kassa te laten rinkelen.

Ik ken Noordwijkers die zo in een jaar of tien hun hypotheek konden aflossen. Voor zover ik weet, waren die inkomsten gewoon btw-belast, moest de boel extra worden verzekerd, kwam de fiscus extra inkomstenbelasting ophalen en werd de gemeente Noordwijk rijk dankzij de toeristenbelasting.

Prima Hollandse handel dus. Sans rancune vlak na de Tweede Wereldoorlog begonnen.

In de tussentijd is er op dit gebied eigenlijk niet veel veranderd. Nu ja, door het internet kunnen badgasten en Noordwijkers wat makkelijker communiceren. En er zit een miljardenbedrijf tussen om de inkomsten af te romen.

En we doen tegenwoordig net of het heel sociaal is om je kamertje voor 300 euro per nacht aan vier toeristen te verhuren. En omdat het nu opeens deeleconomie heet, betalen we geen btw of andere belastingen meer over de inkomsten.

Naast Airbnb bestaan er duizenden andere internetplatforms die 'particuliere' vraag en aanbod bij elkaar brengen. Check bijvoorbeeld eens AirDnD, waar je gezellige hobbykoks kunt vinden bij wie je tegen kostprijs kunt gaan eten.

De gemiddelde prijs voor een menuutje is 40 euro. Geen geld toch ? En die meneer uit Dronten die dit jaar al 600 paar 'te krap geworden' Nikes heeft verkocht via Marktplaats? Zullen we de flauwekul eens schrappen?

Als je als particulier diensten of goederen aanbiedt, dan ben je een ondernemer. Dan moet je belasting betalen, je aan de wet houden, risico's lopen en je eigen rommel opruimen. Het hele begrip deeleconomie is een marketingtruc, een hyperig pleonasme.

Economie gaat al over delen, het leveren van prestaties en tegenprestaties. Basta. Een alternatieve economie waarin iedereen veel aardiger is en daarom alles zwart mag doen, bestaat alleen op de marketingafdeling van Airbnb. En op de bankrekening van de aandeelhouders.

Op wonderbaarlijke wijze misbruikt dit soort platforms de paniek van bestuurders ('Deeleconomie! Innovatie! Computers! Eng!'), de enorme traagheid van de fiscus ('We kunnen toch niet opeens 67.213 Airbnb's in Amsterdam gaan controleren?') en de intrinsieke achterstand van de wetgevende en rechterlijke macht ('Wat? Je huis verhuren via een computer? Daar moet een werkgroep op, en een commissie. Over vier jaar doen we een voorstel.').

Beeld -

Marty Zwaan is bedrijfskundige, voorzitter van bedrijveninvesteringszone BIZ de Bree Amsterdam en ondernemer.

Ik ben ervan overtuigd dat er niets nieuws onder de zon is. Daarom vijf voorstellen om op basis van de huidige wetten, besluitvorming en economische principes om te gaan met deze prachtige 'innovaties'.

1. Iedereen die goederen of diensten aanbiedt via een internetplatform is verplicht zijn burgerservicenummer te vermelden.

Aan het eind van het jaar kunnen de websites dan keurig per aanbieder aan de fiscus en andere instanties doorgeven wat er is omgezet. En ja, verplicht.

De huidige wet- en regelgeving is toereikend om iedereen dan een aanslag te sturen, te korten op de uitkering en/of huurtoeslag of te laten genieten van een vrijstelling. Het doel daarvan is natuurlijk rechtsgelijkheid. Waarom betaalt een hotel wel belasting en een verhuurder van een appartement in de binnenstad niet?

2. Gelijke monniken, gelijke kappen.

De kwaliteit van het 'particuliere' aanbod is zeer wisselend. Natuurlijk zijn er reviews, maar die zeggen niet alles. Dus als thuiskok moet je gewoon je diploma sociale hygiëne halen als je twee keer per week voor veertien gasten kookt en een heerlijk wijnarrangement serveert.

Dat heet namelijk een restaurant en daar worden terecht veel eisen aan gesteld. Derhalve alle vakbekwaamheidseisen toepassen en de regels handhaven. Hetzelfde geldt voor de klusjesman van werkspot.nl die je keukentje fikst.

3. Stimuleer innovatie.

Natuurlijk is het fantastisch dat steeds meer mensen hun eigen handeltje beginnen. Dat is goed voor je zelfvertrouwen en goed voor de economie.

Scheelt veel uitkeringen, huursubsidie en meer van dat soort regelingen. Help iedereen om zijn handel te professionaliseren. Verstrek subsidie om een echt restaurant te worden of een professionele aannemer. Haal het aanbod uit de marge.

4. Bestrijd externalisatie.

Dat is een wat lastig begrip, maar alle ondernemers hebben er een handje van: wel de lusten, niet de lasten. Dus elke huisverhuurder zal extra afvalstoffenheffing moeten betalen, rolkofferbelasting, extra verzekeringspremie voor de toegenomen brand- en molestrisico's.

Enfin, voorkom dat de troep op de samenleving wordt losgelaten en betaal voor de rommel die je maakt. En ruim het op - ook in overdrachtelijke zin.

5. Laat mij eens een dagje Eberhard van der Laan vervangen.

Dan verhuur ik alle sociale huurwoningen aan mensen die ze nodig hebben en zorg ik dat toeristen in Hotels en Legale B&B's kunnen overnachten. Ik ben trouwens te boeken via het deelplatform AirMaYoR.nl. De boekingssite voor hobbyburgemeesters.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden