‘Deze foto doet vrouwen én mannen tekort’

Paroollezer Mariette Reineke vindt het onbegrijpelijk dat New York Pizza anno 2019 een postercampagne lanceert met een vrouw die haar borsten verbergt met twee bloemkolen. ‘Deze foto doet vrouwen én mannen tekort, en dan heb ik het nog niet eens over de borsten.' 

- Beeld -

De media staan vol met meldingen van verkrachting, seksueel geweld, seksuele intimidatie op werk, een miljardair die van jonge meisjes houdt. De #metoo-beweging is in volle gang. Opgroeiende meisjes voelen zich ongemakkelijk­ dat hun borsten groeien omdat ze dan meer de aandacht trekken van mannen. We hebben een wereldleider die vrouwonvriendelijk is en wordt beschuldigd van verkrachtingen. 

In een tijd waarin we ons steeds meer inzetten voor de gelijkheid van mannen en vrouwen, het merendeel van de ­vrouwen zich onveilig voelt op straat, vrouwen worstelen om werkelijk hun vrouwelijke kwaliteiten te leven, porno hoogtij viert en daarmee een verwoestende impact heeft op de onderlinge intimiteit en er steeds meer aan sexting wordt gedaan onder jongeren, leek het New York Pizza een goed idee om foto’s in bushokjes te plaatsen van een naakte vrouw met twee bloemkolen voor haar borsten en een ‘kijk mij eens sexy zijn’ mond met de tekst: ‘Zo lekker kan bloemkool zijn’.

Einstein

Dat bloemkool lekker kan zijn, daarover zijn de meningen verdeeld, maar dat is niet de reden dat ik dit schrijf. In een tijd waarin zoveel speelt, achter gesloten deuren en daarbuiten, in de relatie tussen mannen en vrouwen, bij de volgende generaties, die continu worden blootgesteld aan dergelijke beelden vraag ik me af met welke intentie zij deze campagne zijn gestart? Tuurlijk, ik weet dat het uiteindelijk altijd om geld gaat en dat ze graag willen dat de nieuwe pizza met bloemkoolbodem verkocht gaat worden. Logisch. Maar waar is het verantwoordelijkheidsgevoel? Welk signaal geven ze af met deze foto, wetende dat ook jonge kinderen hierlangs lopen? Deze foto doet vrouwen én mannen tekort, en dan heb ik het nog niet eens over de borsten.

Ik moet denken aan een quote van Einstein: “De wereld is een gevaarlijke (of hier: vrouw- en borstonvriendelijke) plek om te wonen; niet vanwege de mensen die kwaad willen, maar vanwege de mensen die daar niets tegen doen.” 

Mijn vraag is dan ook: waarom doen we niets tegen dergelijke campagnes en laten we deze nog steeds toe in het straatbeeld? Medewerkers van New York Pizza, waar zijn jullie? Gemeente Amsterdam, waar ben je? Iedereen die pizza koopt bij New York Pizza, waarom blijven jullie daar kopen? Alle modellen van Nederland: waarom zeg je ‘ja’ tegen een dergelijke klus? Alle mannen en vrouwen van Nederland, waarom accepteren wij dit?

Ik ben momenteel niet op zoek naar een marketingfunctie, maar mocht New York Pizza behoefte hebben aan een creatieve heartstorm om een nieuwe pizza in de markt te zetten, neem gerust contact met me op. Echt, dat kan ook zonder bloemkoolborsten.

Mariette Reineke, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden