Lezersbrief

'Delen van Amsterdam onterecht niet in klaagzone Schiphol'

De klaagzone voor Schiphol is te klein, vindt Paroollezer G. van Zelst. 'Bewoners van Zuid, Noord en Centrum worden niet meegeteld.'

Beeld ANP

Bij het officiële meldpunt voor klachten over Schiphol kunnen alleen mensen klagen die in de klaagzone wonen. Bewoners van Zuid, Noord en Centrum vallen erbuiten en worden niet meegeteld.

De SP opent een meldpunt waar alle bewoners terechtkunnen, een goed initiatief. Nu maar hopen dat er iets met de klachten wordt gedaan, want in Het Parool van 2 augustus maakt KLM-topman Pieter Elbers bekend dat vliegtuigen steeds schoner worden. Ook is er minder geluidshinder en stelt hij dat de groei van de luchthaven mogelijk moet zijn.

Waar ik hem niet over hoor, is dat het vliegverkeer nog steeds de meest vervuilende vorm van vervoer is. Vliegtuigen die opstijgen of landen vanaf Schiphol storten het grootste deel van hun fijnstof neer over Amsterdam en omstreken. Ook betaalt de luchtvaart geen belasting over de brandstof. Toch klaagt de sector erover dat Schiphol niet mag uitbreiden.

Ik woon in Noord en heb net als de bewoners uit Nieuw-West ontzettend veel geluidsoverlast van de vlieg­tuigen. Ik weet niet waar deze topman het vandaan haalt dat de geluidshinder dankzij andere routes is gedaald.

Ik hoop dat veel mensen klachten indienen bij het meldpunt van de SP maar ook bij BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol). Het is ongepast dat de rijksoverheid delen van Amsterdam en omgeving niet meeneemt in de officiële klaagzone. Wanneer neemt de politiek hiervoor eens haar verantwoordelijkheid?

G. van Zelst, Amsterdam-Noord

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden