Opinie

Deelraadsleden: ‘Trek nieuwe metrolijn door tot aan Haarlem’

Volgens deelraadsleden uit Oost en Nieuw-West is Amsterdam er bij gebaat de aangekondigde nieuwe metrolijn tussen de hoofdstad en Almere door te trekken. 

Een verlengde metro verbindt Amsterdammers aan de stadsranden met de regio, het centrum en elkaar.Beeld Laura van der Bijl

Afgelopen maand debatteerde de Tweede Kamer over een nieuwe metrolijn tussen Almere en Amsterdam. Volgens ons, deelraadsleden voor GroenLinks en de PvdA in Amsterdam-Oost en Nieuw-West, kan deze IJmeerlijn de bereikbaarheid van de randen van Amsterdam enorm verbeteren.

De IJmeerlijn is op de Kameragenda gekomen vanwege Almere Pampus, een nieuwbouwplan van 25.000 tot 30.00 woningen. Een metroverbinding onder het IJmeer zou de nieuwe bewoners in 25 minuten via IJburg en Diemen naar de Zuidas kunnen vervoeren.

Ook Amsterdam heeft grote bouwplannen. Met IJburg 2 en de Sluisbuurt verdrievoudigt de bevolking van Zeeburgereiland/IJburg naar 70.000 inwoners. Op dit moment zit tram 26 naar dit gebied al overvol en zijn er wekelijks meerdere storingen. Als de IJtram uitvalt, is er voor de meeste reizigers geen alternatieve route, omdat dit de enige railverbinding naar de eilanden is.

Er komen binnenkort dubbele tramstellen en er wordt onderzoek gedaan naar een extra trambrug, maar we vrezen dat dit onvoldoende is om 45.000 nieuwe inwoners te kunnen vervoeren. De IJmeerlijn brengt de reistijd met het openbaar vervoer tussen bijvoorbeeld Haven­eiland op IJburg en Station Zuid terug van 35 minuten naar ongeveer 10 minuten en maakt dit gebied minder afhankelijk van de kwetsbare IJtram.

Enorme impuls

Ook in Nieuw-West komen er veel inwoners bij en neemt de vraag om snelle verbindingen binnen de stad en met de regio toe. Zeker vanuit West neemt ook de vraag naar een goede verbinding met het strand toe.

Zo heeft Rotterdam onlangs een metrolijn naar Hoek van Holland aangelegd. Het doortrekken van de IJmeerlijn naar bijvoorbeeld Haarlem via Osdorp zou een enorme impuls voor de bereikbaarheid van Nieuw-West betekenen.

De IJmeerlijn past ook bij de Agenda Autoluw van de Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma van Verkeer. Dit plan staat vol goede ideeën om de verbinding tussen Amsterdammers onderling te verbeteren, zoals meer fiets­straten, bredere trottoirs en een Oost/West-verbinding van metrokwaliteit. Om dat laatste voorstel te verwezenlijken wordt er ook geopperd de capaciteit en doorstroming van trams te verbeteren.

Kortere reistijden

Nu ook Haagse regeringspartijen voor een extra metrolijn pleiten en het kabinet een miljardenfonds vrij wil maken om onder meer infrastructuur in Nederland te verbeteren, hopen we dat ook het Amsterdamse college haar ambities verder vergroot en werk maakt van de IJmeerlijn en die doortrekt naar Nieuw-West. Het openbaar vervoer moet aantrekkelijker gemaakt worden met kortere reistijden, meer zitplaatsen en langere verbindingen. Daarvoor moeten we groter en regionaal gaan denken, zodat meer bezoekers van buiten Amsterdam de auto laten staan. Dan verbetert de lucht­kwaliteit en creëren we ruimte om de stad aantrekkelijker in te richten.

Schiphol

De afgelopen tijd stond het doortrekken van de vorig jaar in gebruik genomen Noord/Zuidlijn naar luchthaven Schiphol hoog op de agenda. Deze lijn loopt door een relatief dunbevolkt gebied en langs een ecologische zone waar niet gebouwd mag worden. Het verbetert vooral de bereikbaarheid van Amsterdam voor toeristen. Een nieuwe metrolijn van Almere via IJburg naar Nieuw-West en Haarlem verbindt Amsterdammers aan de randen van de stad met elkaar en met het centrum en de regio – en die verbinding verdient ten minste zoveel aandacht.

Sarah Biddle, Chris Evers, Hamza Kacha, Bastiaan Minderhoud, Pieter Nijhof en Paul Paulusma zijn stadsdeelcommissieleden voor GroenLinks en de PvdA in Amsterdam-Oost en Nieuw-West.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden