Ingezonden brief

'De Zuidas kan wél fraai woongebied worden'

De Zuidas kan door het ondergronds brengen van de A10-Zuid een aantrekkelijk en bijzonder woongebied worden. Internationale voorbeelden laten zien hoe, schrijven raadsleden Bart Vink (D66) en Daniël van der Ree (VVD) in een ingezonden brief in Het Parool.

Impressie van het Gustav Mahlerplein met een ondertunnelde Zuidas.Beeld Projectorganisatie Zuidasdok

De Zuidas wordt ontwikkeld tot de Nederlandse toplocatie voor nationale en internationale bedrijven. Als werklocatie nabij Schiphol en de Amsterdamse binnenstad komt de Zuidas goed uit de verf. Het gebied is vele malen tot meest aantrekkelijk internationale zakencentrum van Nederland verkozen, de kantorenleegstand is laag en de huren zijn nergens zo gestegen als hier.

Maar bruisend en aantrekkelijk is het er - zeker na kantoortijd - nog niet. Tijd om de inzet te verbreden en er een echt stedelijk centrum te maken.

Anders dan sommigen de afgelopen dagen in deze krant betoogden, past het ondergronds brengen van de A10-Zuid bij de groei van het aantal inwoners, de economische activiteiten en de bijbehorende mobiliteit in en om Amsterdam. Bovendien geeft een ondergrondse ringweg, zonder geluidshinder en stank, ruimte om er een aantrekkelijk en bijzonder woongebied van te maken. Een plek die anders is dan wat stad en regio nu al te bieden hebben. Met andere woorden: ook een topwoonlocatie.

Aantrekkelijk maken
Nu de afspraken met het rijk over de verkeers- en vervoersinfrastructuur zijn gemaakt, is het tijd voor een nieuwe aanpak. In een nota in de gemeenteraad reiken wij ideeën aan.

Gezien de groei van de stad en van de regio Amsterdam en de krapte op de woningmarkt zijn veel woningen nodig. De Zuidas kan plek bieden aan duizenden woningen. Vooral appartementen met buitenruimte en huurwoningen voor afgestudeerden en jonge gezinnen en expats passen prima. Dat geldt ook voor studentenwoningen, dicht bij de VU.

Het is belangrijk de gewone voorzieningen op peil te brengen. Bewoners moeten boodschappen kunnen doen, veilig en gezond kunnen fietsen en desgewenst hun auto parkeren. Kinderen moeten kunnen spelen en naar school gaan. Om het echt aantrekkelijk te maken, is vooral meer groen nodig. Niet alleen enkele bomen en plantenbakken, maar ook een stadspark met een inrichting die uitnodigt tot buitenactiviteiten.

Culturele attractie
Internationale voorbeelden zoals het Millennium Park in Chicago, de High Line in New York of de Promenade Plantée op een voormalig treintracé in Parijs, laten zien hoe dat kan. Bestaand groen in de buurt (Amsterdamse Bos, Nieuwe Meer, Amstelpark) biedt een mooie basis.

Een culturele attractie zou op de Zuidas ook niet misstaan. Het is te hopen dat Expo een doorstart maakt. Ook kan worden gedacht aan een uitkijkpunt in een hotel. Een stedelijke rafelrand zoals de broedplaats Old School brengt nog meer leven in de brouwerij. Kansen genoeg.

Natuurlijk heeft de Zuidas goede bereikbaarheid nodig. Openbaar vervoer is belangrijk. Maar ook voor voetgangers, fietsers en automobilisten zijn voorzieningen nodig. Autodruk op omliggende buurten kan worden voorkomen, bijvoorbeeld door dubbel gebruik van parkeerplaatsen, als die leegstaan buiten kantooruren. En denk aan vrijliggende fietspaden. Met zulke ingrepen kunnen we de barrière die de A10 is, slechten en omliggende buurten (Buitenveldert, Rivierenbuurt en Prinses Irenebuurt) met de Zuidas verbinden.


Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden