De wereld van Andy Warhol vonden wij terug in Bowie: het superstardom

Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn column uit Het Parool.

Theodor Holman.Beeld Het Parool

We lazen Sartre, bekeken Andy Warhol en luisterden naar David Bowie in die zomer van 1973.
Sartre had gezegd: 'Je bent wat je van jezelf maakt.'
Warhol zei: 'Het gaat er niet om te bewijzen wat je bent, maar om te bewijzen wat ze denken dat je bent.'
David Bowie bracht, volgens ons, met Ziggy Stardust, Sartre en Warhol in de praktijk.

Hij was wat hij van zichzelf maakte en bewees dat door zijn muziek en optredens. Hij was na de zwartecoltruienjaren vijftig en zestig de veelkleurige existentialist van de jaren zeventig en tachtig. Het ging in die jaren om de vervolmaking van de vrijheid.

We wisten zeker dat Bowie Sartre had gekend. Immers, Bowies song Jean Genie beschreef de schrijver Jean Genet, de ontdekking van Sarte. Wij begrepen dat Bowie geïnspireerd was door Jean Genet, want wat was die niet schilderachtig: een dief, een manlijke prostitué, een geweldige roman- en toneelschrijver. Enigszins Iggy Pop.

Over Andy Warhol had Bowie ook een lied gemaakt. Die wereld van Warhol vonden wij terug in Bowie: het superstardom, het entertainment, de wereld van glitter and glamour; je vrijheid bewijs je door de mogelijkheid te kiezen wie je bent en wat je wil zijn.

Bowie, net als Warhol, was alles: van zanger tot acteur, van schilder tot mode-icoon. Beiden waren, leek het wel, concurrerende kunstenaars. Al hoorden we destijds al dat het contact niet goed verliep. (Bowie liet zijn nummer Andy Warhol aan Warhol horen en die gaf na afloop totaal geen reactie, maar bleef strak naar beneden kijken. Na een minuut stilte zei hij tegen Bowie: 'Wat een prachtige schoenen heb je aan.')

Bowie en de vrijheid.

De laatste regels van het nummer Lazarus luidden: 'Oh, I'll be free/ now ain't that just like me.'
Zoals alles dubbelzinnig is bij Bowie, zijn dat deze regels ook. Vrij van het leven, vrij van de dood, of gaat het nummer over verlossing?
'This is Major Tom to ground control/ I'm stepping through the door/ floating in a most pecu­liar way.'

Kijk naar de clip van Lazarus - er zijn twee Lazarussen in de Bijbel, de ene (evangelie van Lucas) ziek en overdekt met zweren, liggend voor de poort van een rijk man, de ander (evangelie van Johannes) wordt uit de dood opgewekt - en zie hoe Major Tom achteruit door de deur naar 'binnen' gaat.

Wilt u reageren op deze column? Dat kan. Scroll een beetje naar beneden om een reactie te plaatsen of stuur een mail.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden