Han Lips

De tweede kans van M zit een stuk beter in elkaar

Columnist Han Lips schrijft doordeweeks over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: het nieuwe seizoen van M.

M, NPO1. Beeld screenshot

Is Margriet van der Linden het bewijs dat een zenderbaas heus ook andere opties heeft dan het gezicht van een tegenvallende talkshow simpelweg vervangen?

Haar zomervervanging van De Wereld Draait Door liep vorig jaar uit op een aaneenschakeling tegenslagen: de voorbereidingstijd bleek te kort, de kwaliteit te laag en de kijkcijfers tegenvallend.

Toch kreeg M een tweede kans en zie: in de eerste week bleek het praatprogramma stukken beter in elkaar te steken. De kijkcijfers waren navenant: niet zo monumentaal als DWDD, maar met een klein miljoen absoluut goed.

De NPO stuurde maandag zelfs een triomfantelijk persbericht uit: 'Nieuw seizoen M goed ontvangen'. De inhoud: alle complimenten van de tv-recensenten.

Lips wachtte met zijn oordeel tot na de eerste week, maar kan de meeste conclusies van zijn collega's onderschrijven. De redactie zorgt voor leuke, actuele gasten. De nieuwe opzet met een conventionele, ovalen talkshow­tafel komt minder geforceerd over.

Hetzelfde geldt voor Van der Linden, die de schroom van zich af lijkt te hebben geworpen en maandag zelfs blijmoedig het voor haar duidelijk onbekende terrein van de eredivisie voetbal betrad.

Toch zag Lips ook ruimte voor verbetering. Die ligt vooral bij Van der Linden, die iets te veel aan haar vragenlijst bleek vastgeplakt. Vooral in de geanimeerde discussie over mannelijkheid, naar aanleiding van Sunny Bergmans documentaire Man Made, liet ze - om in voetbaltermen te blijven - een kans voor open doel liggen.

Alvast aan tafel voor het volgende onderwerp zat Willem van Hanegem (Lips schat hem in als het type man dat bij het koken van rijst vergeet water op te zetten) met zijn ogen te rollen.

Aan het slot van het debatje riep hij niettemin 'zeker te gaan kijken' naar Man Made. Lips had toch zo graag geweten waarom.

Reageren? hanlips@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden