Opinie

'De Sprong over het IJ is in gevaar'

De besluitvorming over de IJ-oever-verbindingen is speelbal in de politieke arena geworden, schrijft projectmanager Freek Kluen dinsdag. Een chaotisch pandemonium dat leidt tot vlees noch vis.

Wat begon als het zoeken naar een oplossing voor de drukte op de pont, dreigt uit te draaien op een politiek pandemonium Beeld Mats van Soolingen

Medio januari 2017 neemt het college van b. en w. een besluit op welke manier en vooral waar de IJ-oever­verbindingen moeten komen. Maar van het maken van een weloverwogen keuze in relatie tot de opgaven uit de Structuurvisie 2040 is de besluitvorming afgegleden tot een speelbal in de politieke arena.

Ondanks een brede planstudie met 'de Sprong over het IJ', inspraak en consultaties, en nu de voorbereidende uitwerking in een plan van aanpak, dreigt het bestuur tot een keuze te komen die er niet aan bijdraagt Amsterdam op de lange termijn zowel economisch als duurzaam bereikbaar te houden.

Juni 2015 presenteerde Amsterdam met het van ambitie ronkende beleidsstuk een breed palet aan mogelijke brugverbindingen om Noord met de stad te verbinden, de een nog spectaculairder dan de ander. Allemaal gericht op één specifiek probleem: het door de groei van het aantal fietsers en voetgangers overbelaste Buiksloterveer.

In december 2015 kwam al snel de ontnuchtering: Amsterdam beperkte zich tot twee fiets- voetgangersbruggen vanaf Kop Javaeiland en het Stenen Hoofd.

Tunnel
Sindsdien buitelt iedereen en alles over elkaar heen. De havenmeester en Rijkswaterstaat wezen terecht op de veiligheidsrisico's van een aantal brugposities. De cruiseterminal zou onbereikbaar worden.

Meepraten? Dat kan onderin dit artikel of op Facebook (link).


In het plan van aanpak van mei dit jaar neemt het college van b. en w. gas terug. Er wordt genuanceerd gesproken over vaste oeververbindingen, tunnels en bruggen behoren daarin tot de mogelijkheden.

In het plan van aanpak wordt echter al voorgesorteerd richting de oorspronkelijke keuze van twee bruggen. De door mij voorgestelde tunnel vanaf het Stenen Hoofd voor openbaar vervoer en fietsers acht men technisch niet haalbaar en de aan de oostzijde voorgestelde brug vanaf Azartplein naar de Johan van Hasseltweg niet economisch verantwoord.

Serieus obstakel
Dat de rust met het uitwerken van het plan van aanpak enigszins is weergekeerd is echter een illusie. De provincie Noord-Holland mengt zich in de discussie door zich tot de minister te richten met de eis dat eventuele bruggen minimaal 11,45 meter hoog moeten zijn. Daarmee worden de gewenste bruggen toch wel een col van de achtste categorie.

Daarbij is de Stenen Hoofdbrug een serieus obstakel voor de cruiseschepen die jaarlijks naar de PTA komen. Obstakel? Nee hoor, gelukkig gooit wethouder Ollongren de knuppel in het hoenderhok, door tijdens het Havendebat te stellen dat de gehele terminal naar het westelijk havengebied moet vanwege de onaanvaardbare overlast die de passagiers veroorzaken.

Plotseling is het probleem van de toenemende drukte in de binnenstad door het toerisme onderdeel geworden van de discussie over de IJ-oeververbindingen. Zo hoopt de wethouder het aan burgemeester Van der Laan verloren terrein enigszins terug te winnen. Vervolgens spreken minister Kamp én gedeputeerde Post van de Provincie Noord Holland zich ondubbelzinnig uit tijdens het Havengildediner.

Amsterdam wordt gewaarschuwd geen ondeugdelijke keuzes te maken. De chaos is nu compleet. Ooit zorgvuldig gescheiden met een commissie pontveren, een projectgroep cruisescheepvaart en een projectgroep IJ-oeververbindingen, is nu een chaotisch pandemonium losgebarsten in de politieke arena met belangengroepen en politiek prestige als inzet. Er wordt door het college toegewerkt naar een besluit dat vlees noch vis is.

Congestie
Het vervoersprobleem groeit. Erkend wordt dat de 50.000 woningen uit Koers 2025 niet zullen voorkomen dat er voor grote groepen middeninkomens onvoldoende betaalbare woningen zullen komen. Deze leraren, politieagenten en werkenden in de zorg zullen noodgedwongen de stad uittrekken.

De buurgemeenten houden in hun bouwplannen al rekening met hun komst. Deze middeninkomens keren echter wel terug als forens en samen met nieuwe werkenden door de verdere groei van de Amsterdamse economie, wordt de congestie rondom Amsterdam een chronisch probleem.

Woningbouw voor alle Amsterdammers, en een fiets- én ov-infrastructuur die Noord met de stad verbindt is de werkelijke opgave, naast het specifieke probleem van de ondercapaciteit op het Buiksloterveer. Schep een duurzame infrastructuur waar de regionale fiets- en ov-infrastructuur op kan aansluiten, zodat het alternatief voor de auto serieus een kans krijgt.

Indien het college dit nu niet kan vormgeven, zou het zich moeten beperken tot extra pont­veren en een centrale fiets-voetgangerstunnel achter het Centraal Station. Doe dan als de Amsterdamse brandweer: blus het brandende pand en hou hooguit de belendende percelen nat, maar zet niet de hele straat onder water.

Freek Kluen, projectmanager en ­consultant Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden