Han Lips

De snelste weg voor een programma op de buis

Doordeweeks schrijft columnist Han Lips hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: Nederland in bed.

Nederland in bed Beeld SBS6

Stel, je krijgt als tv-zender een riant aanbod van een fabrikant in huishoudelijke artikelen om een gesponsord programma te maken. Een héle dikke bom duiten - mits je het product 95 procent van de zendtijd in beeld brengt.

Laten we voor het gemak even zeggen dat dit gaat om SBS6 en een dekbedovertrekkenboer. Over de snelste weg om een programma de buis op te slingeren (of je een adverteerder moet pleasen of niet) schreef Lips eerder: kijk simpelweg of de concurrent nog een passend formatje op de plank heeft liggen.

Bij Steenrijk, Straatarm, Mr. Frank Visser doet Uitspraak en Ellen & Naomi: 24 Uur Mandekking ging dat ook prima. De SBS-stagiair stopte een paar trefwoorden in Google, et voilà.

In 2014 maakte de VPRO Slaapkamers, waarin stellen vanuit bed hun relatie bespreken. Zou die setting niet perfect zijn om dekbedovertrekken aan de man te brengen?

Volgens Lips moet dit de droevige ontstaansgeschiedenis zijn van Nederland in Bed, waarin stellen vanuit bed, jawel, hun relatie bespreken. Waarom anders zo geforceerd een jaren oud programma kopiëren?

Lips begon met lange tanden te kijken, maar raakte door de casting toch geamuseerd. Knap wie zo'n maffe trits stellen weet te strikken om onder de dekbedden plaats te nemen.

Zo keuvelde het extravagante homokoppel Maikel en Elio onder een zwart overtrek met gouden sterretjes, waren de spirituele tantrafans Elfriede en Rakesh gehuld in purper satijn, blafte Tilly haar echtgenoot Paul af onder een wit gevalletje met blauw-groene verfspatten en mocht 'kabouterstel' (begreep Lips ook niet helemaal) Jopie en Maarten plaatsnemen onder een mintgroene lap met bloemetjes.

Hoe lang het duurde voordat ieders coïtusfrequentie ter sprake kwam? Koud tien minuten.

Reageren? hanlips@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden