Han Lips

De slechte grap over Halbe Zijlstra wordt Lubach vergeven

Han Lips is tv-recensent van Het Parool. Doordeweeks schrijft hij hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: over Zondag met Lubach.

Beeld Screenshot

Als iedereen zegt dat je een bepaalde film moet gaan zien, wordt het risico dat ie tegenvalt groter. Dat is ook een beetje de valkuil voor de met lof overladen satirische nieuwsshow Zondag met Lubach, dat gisteren begon aan seizoen drie. Neem de grap over Halbe Zijlstra die niet weet dat kranten meer dan alleen een voorpagina zijn. Lips verwacht eigenlijk meer van Arjen Lubach en co.

Het waarom bewees Lubach met het langere item waarin hij de Kamer van Koophandel vakkundig sloopte. Fijntjes toonde hij aan dat de KvK een melkkoe is zonder nuttige functie.

Na het oplezen van infantiele tips voor een goede bedrijfsnaam - wek geen verkeerde indruk, gebruik geen merknamen van anderen en voorkom verwarring - verzuchtte Lubach: 'Had ik dat maar geweten voor het openen van mijn biologische snackbar Swastikapple Vastgoed.'

Het zijn dit soort humoristisch items met een vleugje onderzoeksjournalistiek die ZML zijn bestaansrecht geven. Dan vergeven we de makers flauwe grapjes over Zijlstra. Of gescripte gesprekjes met politici, zoals Diederik Samsom. En wees nou eerlijk, ook bij de Amerikaanse tegenhangers als The Daily Show is het gesprek aan het einde vaak het minste gedeelte.

En dan was er nog het item waarin Lubach zijn beklag deed over zondagse radioprogramma's waarin sprekers midden in een zin onderbroken worden omdat er ergens een doelpunt is gesco...

Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll naar beneden om een reactie te plaatsen of stuur een mail.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden