Plus Column

De Oscar voor beste film van 2018 gaat naar BlacKkKlansman

Massih Hutak Beeld Robin de Puy

Dames en heren, we hebben hem. De Oscar voor beste film van 2018 gaat naar: BlacKkKlansman. En de Oscar voor beste regisseur gaat naar Spike Lee. En de Oscar voor beste acteur gaat naar John David Washington. En de Oscar voor beste bijrol gaat naar Adam Driver. Oké, ik stop. Maar dan weet u dat.

BlacKkKlansman is een verfilming van Ron Stallworths autobiografie Black Klansman en vertelt het verhaal van een Afrikaans-Amerikaanse under­coveragent die in het ultraconservatieve Colorado Springs van de jaren zeventig infiltreerde binnen de lokale chapter van de Ku Klux Klan. Een schoolvoorbeeld van realiteit die gekker is dan fictie.

Na een fragment uit de film Gone with the Wind over de Amerikaanse burgeroorlog en een monoloog over de zogenaamde superioriteit van witte mensen door Dr. Kennebrew Beauregard (gespeeld door Alec Baldwin) zien we een jonge Ron Stallworth die reageert op de oproep van de Colorado Springs Police Department: 'agenten gezocht, vooral minderheden'.

En dan de vetgedrukte letters: THIS JOINT IS BASED UPON SOME FO' REAL, FO'REAL SHIT. Als bioscoopstoelen veiligheidsgordels hadden dan zou het embleem nú knipperen.

Ron begint zijn carrière in een achterafkamertje waar hij het politiearchief beheert en met weinig respect wordt benaderd door zijn collega's. Met een gezonde dosis overmoed stapt hij naar zijn bevelhebber en wenst benoemd te worden tot undercoveragent.

Ondanks dat zijn chef hem in eerste instantie niet serieus neemt, krijgt de rookie kort erna opdracht om te infiltreren bij een toespraak van ex-Black Panther Kwame Ture en te achterhalen of er dreigingen zijn van fysiek geweld. Ron is tenslotte de enige agent van kleur op het bureau.

Hij doet het met succes. De volgende dag leest hij in de krant een advertentie van de racistische organisatie Ku Klux Klan en besluit te bellen. Het wordt een sollicitatiegesprek dat hem beter afgaat dan zijn gesprek om agent te worden.

Hij wint telefonisch vertrouwen van de Klanleden en raakt zelfs bevriend met de Grand Wizard van de organisatie, David Duke. Tijdens ontmoetingen speelt zijn witte collega Flip Zimmerman hem. Juist, een Afrikaans-Amerikaanse agent en een Joodse agent infiltreren de KKK. On some fo'real fo'real shit.

Deze film is een geschiedenisles die meer zegt over het hier en nu dan over toen. Dat de film precies een jaar na de rellen in Charlottesville uitkwam, is geen toeval. Dat het de Grand Prix won op Cannes evenmin. Het is misschien wel de beste Spike Lee-film ooit. De vorige kandidaat was zijn film over Malcolm X. Misschien verliest Denzel Washington het na 26 jaar toch van zijn zoon. Wat een nederlaag.

BlacKkKlansman is naast een ijzersterke film ook een parel voor Spike Lee-liefhebbers. Alle handelsmerken van de regisseur komen in beeld, inclusief mijn favoriet: de dubbele dolly shot, waarbij zowel de camera als de acteur lijken te zweven. De muziek komt weer van zijn vaste partner in crime: jazztrompettist Terence Blanchard, die voor zijn werk, nu we toch bezig zijn, een Oscar verdient.

Rapper en schrijver Massih Hutak (26) schrijft elk weekend een column voor Het Parool. Reageren? m.hutak@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden