Lezersbrief

‘De openbare ruimte is geen verdienmodel’

De reclamezuilen van JCDecaux zijn illegaal en passen niet in het Amsterdamse stadsgezicht, betogen lezers Rogier Noyon en Walther Schoonenberg. ‘Het is bij JCDecaux kennelijk alles of niets.’

Beeld JCDecaux

In Het Parool van zaterdag werd in een artikel over JCDecaux de indruk gewekt dat het bedrijf door liefdadigheid wordt gedreven. Het reclamebedrijf is geen charitatieve instelling. Er wordt veel geld verdiend aan het uitbaten van de openbare ruimte; de rest dient om dat te legitimeren.

Wat is de aanleiding voor deze ­advertorial? De tijdelijke vergunningen voor een aantal ledschermen zijn verlopen en van enkele andere zullen die eind deze maand verlopen. De gemeente heeft deze vergunningen niet verlengd, maar zelfs ingetrokken, na een bezwaar van onder meer de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad (VVAB). Het bedrijf is nu zo brutaal om een verlenging van deze vernietigde vergunningen te vragen voor 8 jaar en 11 maanden.

De gemeente moet daar nu een beslissing over nemen en de beslistermijn is onlangs verlengd. Met andere woorden: de reclamezuilen staan er illegaal en als het aan JCDecaux ligt blijft dat nog even zo. In tegenstelling tot wat je zou verwachten is de locatie van geen enkel ledscherm beoordeeld op ruimtelijke inpasbaarheid. Dat zal nu alsnog moeten gebeuren.

Opmerkelijk is dat de woordvoerder van het bedrijf beweert dat ze ‘behoedzaam’ omgaat met het Unesco Werelderfgoed en dat er ‘goed wordt geluisterd’ naar de Amsterdammers. De werkelijkheid is dat wij niets van terughoudendheid ten aanzien van het stadsgezicht hebben gemerkt. Integendeel: de reclamezuilen staan per definitie in de weg, waardoor het niet alleen obstakels zijn voor voetgangers, maar ook het beschermd stadsgezicht aantasten.

Dat de schermen niet passend zijn in het stadsgezicht is niet alleen wat wij vinden, maar ook Unesco. Bij de aanwijzing in 2010 heeft het werelderfgoedcomité Amsterdam opge­dragen maatregelen te nemen ‘to eradicate aggressive advertising hoardings and video screens’.

Het bedrijf zegt een partner van de gemeente te zijn. Mooie partner die de gemeente chanteert door te stellen dat het straatmeubilair, waar de stad wel profijt van heeft, door de maatregelen tegen de ledschermen ‘onder druk (komt) te staan’.

Je zou van een verantwoordelijke partij verwachten dat ze met een oplossing komt, die voor iedereen acceptabel is. Het is bij JCDecaux kennelijk alles of niets.

Rogier Noyon en Walther Schoonenberg, namens de VVAB.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden