PlusColumn

De mooiste glijbaan van de hele wereld stond in de Bijlmer

Patrick Meershoek Beeld Maarten Steenvoort
Patrick MeershoekBeeld Maarten Steenvoort

De mooiste glijbaan van de ­hele wereld was 15 meter lang en was te vinden onder ­metrostation Ganzenhoef in de Bijlmer, waar het kunstwerk van Karin Daan in 1976 was geplaatst om de opening van de metro­halte luister bij te zetten.

Zelden zal een kunstwerk in de openbare ruimte zo veel plezier hebben verschaft.

Generaties kinderen in de Bijlmer groeiden op met de dubbele glijbaan van Ganzenhoef. Met een goed stuk karton onder de billen gleed je zo de supermarkt van Jac Hermans binnen, om pas ter hoogte van de kaasafdeling tot stilstand te komen.

Het was de Bijlmer in optima forma. Op dezelfde plek waar de kinderen na schooltijd hun zorgeloze spel speelden, kwam elke dag ook de methadonbus aanrijden om de mannen en vrouwen op te vangen die, te groot voor de glijbaan, hun eigen opwindende weg naar beneden hadden gevonden.

De verdwenen glijbaan, bij metrostation Ganzenhoef. De foto dateert uit de jaren zeventig. Beeld Karin Daan
De verdwenen glijbaan, bij metrostation Ganzenhoef. De foto dateert uit de jaren zeventig.Beeld Karin Daan

Ook voor de liefhebbers van de moderne stedenbouw was de glijbaan een perfecte plek.

Al roetsjend kregen zij een ­magistrale blik op wat nu het Bijlmermuseum wordt genoemd. De betonnen zuilen van de metrobaan wezen de weg naar de reusachtige flats in het groene parklandschap.

Geluk heeft de nare gewoonte nooit lang te duren, en ook met de glijbaan liep het slecht af. Toen metrostation Ganzenhoef na een ingrijpende opknapbeurt in 2002 weer openging, bleek het speeltoestel spoorloos verdwenen. En daarmee ook het kunstwerk dat bij de aanschaf toch een slordige honderdduizend gulden had gekost.

Er zijn nog wel pogingen ­ondernomen om een nieuwe glijbaan terug te plaatsen, maar deze liepen vast op de aangescherpte regelgeving voor speeltoestellen. Aan een glijbaan van enige lengte worden tegenwoordig strengere eisen gesteld dan aan de operationeel manager van een kerncentrale.

In die zin staat de dubbele ­glijbaan ook wel symbool voor de Bijlmer van vroeger. Daar ­gebeurde van alles wat eigenlijk niet mocht of kon. Vijftig jaar na de oplevering van de eerste flats zijn er nog steeds sporen van de kenmerkende koppige ongehoorzaamheid terug te vinden in de wijk, maar je moet er steeds beter naar zoeken.

Gelukkig hebben we de kunst nog als pleister op de wonde. Floor Wesseling, kunstenaar en voormalig glijbaangebruiker, werkt momenteel in opdracht van het Centrum Beeldende Kunst Zuidoost aan een wel­verdiend eerbetoon aan de verdwenen glijbaan van Ganzenhoef. Ergens na de zomer zal het worden onthuld.

Helaas niet op de oude plek ­onder het metrostation. Dat mocht niet. Wesseling speelt nog met de gedachte om op die plek een tijdelijke projectie van de dubbele glijbaan te realiseren.

Misschien met het vrolijke geluid van spelende kinderen. In de hoop dat er nog eens een ongehoorzame bestuurder opstaat die zegt: "Het mag wel niet, die dubbele glijbaan, maar we doen het toch."

Reageren? patrick@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden