Plus Column

De Mol schijnt een manische tv-maker te zijn

Gijs Groenteman Beeld Linda Stulic

Zit u zich soms ook ineens hardop af te ­vragen wat u nou eigenlijk van John de Mol vindt? Ik dus wel, zeker omdat dit televisieseizoen een zegetocht voor hem gaat worden, óf juist niet.

Voor de derde keer, na Sport7 en Talpa, probeert hij een televisiezender helemaal naar eigen inzicht in te richten - wordt het een succes?

Toen hij Talpa begon, stapte hij wonderlijk genoeg in de valkuil waar hij met Sport7 ook al was ingestapt: te arrogant, te hoog van de toren blazen, mensen het gevoel geven dat ze iets door de strot geduwd wordt - dan worden ze recalcitrant. Nu heeft hij met SBS6 op subtielere manier een vrijplaats voor zichzelf gebouwd.

Natuurlijk ís John de Mol al ­bizar succesvol, helemaal los van deze twee uitglijers. Dat simpele feit dwingt bewondering af, maar ik vind het toch ­altijd lastig om mensen puur om hun succes te adoreren.

Maar wat de rest betreft is John de Mol voor mij een raadsel. ­Jaren geleden schreef ik een doorwrochte biografie over de quizmaster Willem Ruis, waarvoor ik twee jaar lang ernstig in diens werk en leven heb zitten wroeten.

Al snel kwam ik erachter dat John de Mol een van de sleutel­figuren in het succes van Ruis was geweest. Hij was diens ­manager, hij was de producent van de quiz Vijf tegen Vijf én van Ruis' totaal geflopte speelfilmdebuut Het Beest, en tijdens de opnames van de Willem Ruis Lotto Show bemoeide hij zich overal tegenaan.

U begrijpt, ik wilde niets liever dan John de Mol interviewen. Hemel en aarde bewogen, maar er was geen sprake van. In tegenstelling tot zijn evenknie Joop van den Ende heeft De Mol geen enkele behoefte bij te dragen aan zijn eigen geschiedschrijving, om zijn licht te laten schijnen over zijn eigen producties of om terug te kijken op successen van weleer.

Dat vind ik sympathiek, maar ook jammer. De Mol schijnt een manische tv-maker te zijn, die nog altijd als een jonge hond elk detail van zijn producties wil beïnvloeden en niet tevreden is tot alles - álles - naar zijn zin is.

Maar dat is allemaal kennis die ik van ­horen zeggen heb. Over Joop van den Ende ging dit soort verhalen óók altijd, maar die heeft zich altijd zo duidelijk verklaard dat ik me precies kan voorstellen hoe hij gewerkt heeft.

Als De Mol dan eens wordt geïnterviewd - hij kiest zijn ­momenten zorgvuldig uit - lijkt hij bescheiden, bijna schuchter, op het verlegene af. Is dat oprecht, is het een pose?

John de Mol is zonder twijfel een van de belangrijkste mediafiguren die Nederland gekend heeft, maar ook een enigma. Ik hoop dat hij ooit inzicht in zichzelf zal ­geven.

Gijs Groenteman (1974) is schrijver, presentator en journalist. Wekelijks schrijft hij voor Het Parool een column.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden