Lezersbrief

‘De knip Weesperstraat is goed voor de doorstroming van fietsverkeer’

Door een knip in de Weesperstraat herstelt wethouder Sharon Dijksma een fout die dertig jaar geleden is gemaakt, schrijft Frans Nauta. ‘Anno 2020 hebben we niet meer al die ruimte nodig voor de auto.’

Beeld Jakob Van Vliet

Voordat de Zeeburgertunnel openging in 1990, werd er binnen de gemeentelijke organisatie gediscussieerd over versmalling van de Weesper­straat en de Wibautstraat. In die tijd werkte de Milieudienst aan de eerste Verkeersmilieuatlas. Uit het (toen nog niet openbare) onderzoek bleek dat zowel de geluidshinder als de luchtverontreiniging in de Weesper­straat op ongeveer het hoogste niveau lag in de stad, samen met beruchte plekken als de Stadhouderskade, de Jan van Galenstraat en de A10 West.

De Milieudienst stelde voor om de straat te versmallen naar twee rijstroken op het moment dat de Zeeburgertunnel open zou gaan. De andere diensten (verkeer en vervoer, ruimtelijke ordening) vonden dit een te grote aantasting van de bereikbaarheid. De angst was dat het ten koste zou gaan van werkgelegenheid in de binnenstad. De toenmalige wethouder durfde het om die reden niet aan.

Het kantoor van de Milieudienst zat in die jaren de Diamantbeurs aan het Weesperplein. Toen de Zeeburgertunnel openging, leek het er op de coronacrisis: de weg was uitgestorven. We hebben toen nog een keer geprobeerd de versmalling op de agenda te krijgen, maar tevergeefs.

Een jaar later was de straat weer ouderwets druk. In dertig jaar is er veel veranderd. In 1990 voerde de auto de boventoon, nu is het de fiets. Dankzij uitzonderlijk goed fiets­beleid is Amsterdam met Utrecht en Kopenhagen de trotse leider van een wereldwijde beweging waarin de fiets een centrale rol heeft heringenomen in stedelijk vervoer. De renaissance van de fiets in Amsterdam heeft ertoe geleid dat nieuwe bedrijven als Booking en Adyen hun kantoren in de binnenstad willen hebben, omdat ze op die manier meer talent kunnen werven. Dat was dertig jaar geleden ondenkbaar.

Het afsluiten van de Weesperstraat is niet meer dan een logische stap in dat proces. Anno 2020 hebben we niet meer al die ruimte nodig voor de auto. Wethouder Dijksma corrigeert een fout die we dertig jaar geleden gemaakt hebben. Ze maakt dat het fietsverkeer beter kan doorstromen, we minder lawaai en meer schone lucht hebben en we met z’n allen nog meer kunnen genieten van de uitzonderlijk mooie stad waarin we samen mogen wonen.

Frans Nauta, voormalig beleids­medewerker Milieudienst Amsterdam, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden