Lezersbrief

‘De Kattenslootbrug staat veel te vaak open’

Volgens Paroollezer Michèl Ronald Kaptein is de Kattenslootbrug, aan het begin van de Nassaukade, ‘onbegaanbaar voor het Amsterdamse verkeer’: op 19 augustus stond hij bijvoorbeeld zo’n 120 minuten bij elkaar open. 

De Kattenslootbrug.Beeld Google Streetview

Wie zich de afgelopen tijd heeft bewogen rondom het eerste stukje Nassaukade, zal het niet zijn ontgaan: de Kattenslootbrug lijkt vaker naar de hemel te wijzen dan dat hij te passeren is. Nu zijn de meeste Amsterdammers wel gewend aan passerende bootjes, maar de frequentie waarmee het brugdek op dit stukje Nassaukade overeind staat, slaat echt alles.

Op 26 oktober 2019 schreef deze krant dat Amsterdamse bruggen vaker open moeten voor de extra scheepvaart die door de Amster­damse wateren komt. De reden was het ongeplande onderhoud aan de hefbrug in Boskoop. Scheepvaart­verkeer tussen Rotterdam en Alphen aan den Rijn werd gedwongen een omleiding te volgen via Amsterdam.

Op 31 juli meldt Omroep West dat de werkzaamheden aan de hefbrug in Boskoop eerder afgerond zijn dan ge­pland en in de avond van 3 augustus werd de hefbrug weer in gebruik genomen. Hefbrug klaar, bruggen hier horizontaal, toch? Nou, nee.

Volgens data van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens stond de Kattenslootbrug op bijvoorbeeld 19 augustus maar liefst 24 keer open, gedurende in totaal ongeveer 120 minuten. Nu hoor ik u denken; dat zal wel in de nacht of de ochtend gebeuren, zodat weinig mensen daar last van hebben. Wederom: nee.

Van de 24 keer dat de brug die dag omhoog stond, stond hij maar drie keer open tussen 22.49 en 09.47 uur. De overige 21 keren vonden plaats tussen 09.47 en 22.49 uur. Slordig gerekend staat de Kattenslootbrug in die tijdspanne bijna twee keer per uur open, zodat er weer een karavaan aan grote uitstootkanonnen door de binnenstad kan varen. Om maar niet te spreken van de eindeloze opstoppingen en uitstootslingers van auto’s, scooters en bussen.

Het lijkt alsof dit verkeers­infarct volledig voorbijgaat aan het groene stadsbestuur. Waar overal idealistische plannen uit de grond worden gestampt om de uitstoot in de stad te verlagen, stampen de zware dieselschepen nog steeds fluitend door de stad. Het heeft voor wethouder ­Sharon Dijksma wel een voordeel: waar zij binnenkort in Amsterdamse ­verkeersaders gaat knippen met de Agenda Amsterdam Autoluw in de hand, hoeft ze dat op dit stukje ­Nassaukade niet te doen. Dat is in praktijk al onbegaanbaar voor het Amsterdamse verkeer.

Michèl Ronald Kaptein, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden