Jaap de GrootBeeld Artur Krynicki

De Grand Prix in Zandvoort: mogelijk in september

PlusJaap de Groot

Hoewel de ogen gericht zijn op de verlate start van het Formule 1-seizoen in Oostenrijk, is de organisatie van het mondiale race­circus ook druk doende om de strategie voor de komende jaren te bepalen. Tevens is Formule One Management (Fom) gedwongen adequaat tot een flinke kosten­reductie over te gaan om het door de coronacrisis ontstane financiële gat te dichten. Daarbij wil Fom twee vliegen in een klap slaan door klimaatvriendelijke maatregelen te nemen die tegelijk in een forse verlaging van de kosten resulteren.

Vorig jaar maakte Fom al bekend dat de Formule 1 vanaf 2030 volledig CO2-neutraal moet zijn. Vervolgens ondertekende de eigenaar van de konings­klasse van de autosport het ‘United Nations Sport for Climate Action Framework’ met de Verenigde Naties. Inmiddels heeft Fom openbaar gemaakt dat de Formule 1 in 2019 256.551 ton aan koolstofdioxide heeft uitgestoten, wat vergelijkbaar is met het jaarlijkse energieverbruik van een stad met 30.000 huishoudens. Slechts 0,7 procent daarvan komt uit de uitlaat van de auto’s, terwijl het overgrote deel van de CO2-uitstoot (45 procent) uit het vervoer van materiaal en mensen over land, water en lucht blijkt te komen.

Hoewel er drie maatregelen zijn aangekondigd (teamfabrieken gaan over op hernieuwde energie, biobrandstof voor (dienst)auto’s en het verbannen van wegwerpplastic van de circuits), blijkt de coronacrisis een vierde actie te hebben versneld. Het betreft een efficiënter reisschema tussen de 22 grandprixlocaties, jaarlijks goed voor een uitstoot van circa 125.000 ton aan koolstofdioxide. Om dat te verlagen wordt het seizoen nog nadrukkelijker in een Aziatische, Europese en Amerikaanse zone geclusterd, waarbij alle races op ieder continent binnen één periode worden gereden. Nu staat bijvoorbeeld de Grand Prix in Canada nog tussen twee Europese races geprogrammeerd en hetzelfde geldt voor Singapore en Japan.

Fom wil daarvan af, om minder reiskosten te maken en de CO2-uitstoot van de branche te verlagen. Vandaar het plan om Australië, Japan, China, Vietnam, Singapore en Bahrein in één cyclus te organiseren, vervolgens de Europese races te houden en in de Amerikaanse zone opeenvolgend Canada, de Verenigde Staten, Mexico en Brazilië te plannen.

Ook voor de Grote Prijs van Nederland heeft dit consequenties. Zo wordt serieus bekeken om de races in Spa en Zandvoort direct na elkaar te houden. Voor 2020 stond Nederland nog in het eerste seizoensblok gepland en België na de zomerstop, nu is er een scenario om beide Grands Prix mogelijk al in 2021 of anders in 2022 in september te organiseren.

De organisatie van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix zit daar niet om te springen en gaat ­liever voor een race in mei, anderzijds maakt het de discussie met diverse milieuorganisaties minder complex. Omdat een grand prix in het najaar in­gegeven is door klimaatvriendelijk beleid. Precies zoals de activisten dat beogen.

Jaap de Groot schrijft wekelijks een column over sport in Het Parool.

Reageren? j.degroot@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden