Jaap de Groot Beeld Artur Krynicki

De GP in Zandvoort start 3 mei 2020 (deel 2)

Plus Column

Het uitlekken van zondag 3 mei 2020 als datum waarop de Grote Prijs van Nederland weer van start gaat, heeft zo z’n gevolgen gehad. Probeer vandaag in het bewuste weekeinde een kamer in Zandvoort te boeken en het resultaat is nihil.

Gisteren had Pension Sixtysix als enige nog een ­kamer à 400 euro per nacht beschikbaar. Accommodatie die nu nog 160 euro kost.

Dan Haarlem. In het weekeinde van 3 mei 2020 hadden alleen Ambassador City Hotel en Joops City Centre Hotel nog enkele kamers over à 475 ­euro per overnachting. Wie voor vandaag wil ­boeken is 120 euro kwijt.

Nog voordat Formula One Management (FOM), eigenaar van de Formule 1, officieel bekend heeft gemaakt dat voor 2020 de Grand Prix van Nederland op de WK-kalender staat, is het economische effect van de race dus al zichtbaar.

Toch zullen de protesten komen. Over de files, over het milieu en over het passeren van Assen, het TT Circuit dat z’n zaken aanvankelijk beter voor elkaar had dan Zandvoort. Alleen is deze grand prix een particuliere onderneming, waar de overheid geen invloed op heeft zolang de betrokkenen zich aan de regels houden. Zoals het niet overschrijden van de wettelijk afgesproken twaalf geluidsdagen per jaar.

Hoewel Assen een betere optie leek, besloot FOM toch voor Zandvoort te gaan. Vanwege de historische waarde van het circuit voor de Formule 1 en zeker ook de internationale uitstraling van ‘Amsterdam Beach’, zoals de locatie door de Amerikaanse organisatie zal worden aangeprezen.

Overigens valt de teleurstelling in Drenthe te ­begrijpen – en die is in de hand gewerkt door de ­manier waarop FOM steeds afzonderlijk richting Zandvoort en Assen heeft gecommuniceerd. Daardoor zouden de Noord-Hollanders stellig blijven beweren dat de concurrent geen vervanger was als ze de financiën niet rond zouden krijgen, terwijl ­Assen volhield dat ze in dat geval wel kandidaat ­waren.

Geen van beide jokte.

Hoe zit het nu precies? Zandvoort heeft gelijk als het stelt dat bij teruggave van de organisatie de FOM niet direct voor Assen zou gaan. Bij de Formule 1-bazen staat een Amerikaanse grand prix (Las Vegas, Miami of Chicago) namelijk hoger in de pikorde. Zoals er ook een sterke voorkeur bestaat voor races in Afrika (Johannesburg) en Azië.

Assen is dus kandidaat, alleen niet de eerste ­vervanger van Zandvoort.

Intussen hebben Bernard van Oranje & co een historische slag geslagen. Hoewel posters van de ‘pandjesprins’ nog in Amsterdam hangen, heeft hij als circuiteigenaar wel degelijk de jaarlijkse financiering van 40 miljoen weten te dekken. Omdat het contract met de FOM een duur van drie jaar en twee optiejaren heeft, gaat het om een totale kostenpost van tussen de 120 en 200 miljoen euro. Die is zonder subsidie toch gedekt en stelt Max Verstappen in staat een heuse thuiswedstrijd te rijden.

Jaap de Groot schrijft wekelijks een column over sport voor Het Parool.
j.degroot@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.